طرحواره های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان نوجوانان پرورشگاهی در قیاس با نوجوانان غیرپرورشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

محرومیت کودکان و نوجوانان پرورشگاهی از مزایای زندگی در خانواده، گاهی آن ها را دچار مشکلات بنیادین در نظام روان شناختی می کند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه طرحواره های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان پرورشگاهی و غیرپرورشگاهی صورت گرفت. 

روش بررسی

این پژوهش با روش پس رویدادی (علی-مقایسه ای) انجام شد و جامعه آماری آن را تمامی نوجوانان 13تا17ساله شهرهای تهران و کرج تشکیل دادند. گروه نمونه شامل 191 نوجوان بود که 90 نفر در پرورشگاه سکونت داشتند و ازطریق نمونه گیری دردسترس هدف مند انتخاب شده و 101 نفر غیرپرورشگاهی، با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای وارد پژوهش شدند و به صورت فردی به فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره های ناسازگار اولیه (YSQ-SF) (هنجار یابی آهی و دیگران، 2007) و پرسشنامه فراشناخت (MCQ-30) (هنجاریابی شیرین زاده دستگیری و دیگران، 2009) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان CERQ)) (هنجار یابی امین آبادی و دیگران، 2011) پاسخ دادند. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.

 یافته ها

از بین مولفه های طرحواره های ناسازگار اولیه، محرومیت هیجانی (0٫009=p)، شکست (0٫004=p)، از خود گذشتگی (0٫002=p)، بازداری هیجانی (0٫032=p) و معیار های سرسختانه (0٫027=p) متفاوت بود. دو گروه به لحاظ باورهای فراشناختی با یکدیگر تفاوت داشتند؛ بدین صورت که نوجوانان پرورشگاهی دارای اطمینان شناختی کمتری درمقایسه با نوجوانان غیرپرورشگاهی بودند (0٫001>p). تفاوت راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دو گروه در مولفه های کنارآمدن/پذیرش (0٫012=p) و سرزنش دیگران (0٫003=p) معنادار به دست آمد. 

نتیجه گیری

نوجوانان پرورشگاهی درمقایسه با همتایان غیرپرورشگاهی خود، واجد طرحواره های ناسازگار و باورهای فراشناختی معیوب به ویژه در حوزه خودباوری و اطمینان شناختی هستند که ناتوانی ایشان را در اتخاذ راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مناسب در پی داشته است. این یافته ها می تواند جهت تدوین برنامه های پیشگیرانه و توان بخشی و درمانی در اختیار متخصصان مربوط، قرار گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
97
لینک کوتاه:
magiran.com/p2088094 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!