مقایسه میزان تحلیل طول ریشه در دندان های اندو شده و اندو نشده در بیماران با دستگاه ارتودنسی ثابت طی سال های 1396-1387

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تحلیل اپیکال ریشه یک پدیده رایج طی درمان های ارتودنسی ثابت می باشد. از این رو هدف این مطالعه استفاده از کلیشه های پانورامیک برای مقایسه میزان تحلیل ریشه در دندان های درمان ریشه شده و درمان ریشه نشده بود.

روش بررسی

جهت انجام این مطالعه توصیفی_تحلیلی, کلیشه های رادیوگرافی پانورامیک 20 بیمار 11 تا 18 ساله با مال اکلوژن های مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی شهید صدوقی یزد mild skeletal cl II‚clIcrowding،که دارای یک یا بیش از یک دندان قدامی بالا درمان ریشه شده در یک سمت و دندان درمان ریشه نشده مشابه در سمت دیگر فک بودند انتخاب شدند. همه فیلم های پانورامیک پیش و پس از درمان دندان های سانترال و لترال ماگزیلا، اسکن شده و تصویرهای آن ها بر روی یک نمایشگر بزرگ با بزرگ نمایی 2x نمایش داده شد. به این ترتیب، با مقایسه بلندی ریشه در دو عکس پیش و پس از درمان، اندازه واقعی تحلیل ریشه محاسبه شد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افرار SPSS Inc., Chicago, IL; Version 16 و آزمون آماری Ttest تحلیل شد.

نتایج

طبق نتایج به دست آمده، بیشترین میزان تحلیل مشاهده شده در گروه دندان های درمان ریشه شده در دندان لترال و به میزان یک میلی متر و در گروه دندان های درمان ریشه نشده در دندان لترال به میزان یک و نیم میلی متر بود. میانگین تحلیل ریشه در گروه درمان ریشه شده 325/0 و در گروه درمان ریشه نشده 025/1میلی متر می باشد. این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود. (001/0 > ValueP-).

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه نشان داد که میزان تحلیل ریشه پس از درمان ارتودنسی دردندان های درمان ریشه شده کمتر از دندان های درمان ریشه نشده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1915 تا 1923
لینک کوتاه:
magiran.com/p2088254 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!