تاثیر فرصت های رشد، محدودیت مالی و درماندگی مالی بر سرعت تعدیل نگهداشت وجه نقد در شرکت های کوچک و متوسط

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

شرکت ها به دنبال یک سطح هدفمند وجه نقد هستند تا بتوانند از این طریق انعطاف پذیری مالی خود را حفظ کنند، اما ممکن است در برخی موارد شرکت ها از این سطح تعیین شده فاصله بگیرند و به تدریج، به سطح بهینه میزان وجه نقد نگهداری شده باز گردند. وجه نقد نگهداری شده و سطح هدفمند آن، ممکن است به دلیل وجود هزینه های تعدیل متفاوت باشد، و به همین دلیل، سرعت تعدیل تحت تاثیر ویژگی های شرکتی قرار می گیرد. بر این اساس هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی تاثیر فرصت های رشد، محدودیت مالی و درماندگی مالی بر سرعت تعدیل نگهداشت وجه نقد در شرکت های کوچک و متوسط پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.  

روش

بدین منظور، تعداد 75 شرکت کوچک و متوسط پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1391 تا 1396 به عنوان نمونه انتخاب و  با بهره گیری از معادلات رگرسیونی چندگانه مبتنی بر داده‎های ترکیبی، آزمون شده‎اند.

یافته ها

یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد که سرعت شرکت های کوچک و متوسط در تعدیل میزان وجه نقد نگهداری شده برای رسیدن به سطح هدفمند خود تحت تاثیر فرصت های رشد، محدودیت های مالی و درماندگی مالی قرار می گیرد.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش نشان می دهد که شرکت های کوچک و متوسط به دلایل نگرانی بابت از دست دادن فرصت های رشد، و همچنین محدودیت های مالی و هزینه های مربوط به درماندگی مالی به گونه ای سریع وجه نقد خود را تعدیل می کنند.

دانش افزایی

 این نتایج می تواند برای شرکت های کوچک و متوسط ایرانی که سیستم های تامین مالی آن ها مبتنی بر بانک ها می باشد و یا شرکت های کوچک و متوسط دیگری که دسترسی محدودی به منابع مالی دیگر، غیربانکی دارند، سودمند باشد. همچنین می تواند درک مدیران از نحوه مدیریت ذخایر نقدی را بهبود بخشیده و واکنش آن ها نسبت به شوک های اقتصادی و مالی را تحت تاثیر قرار دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p2088727 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!