ادغام مفاهیم راهبردی و چشم انداز بهداشت و درمان ارتش در برنامه آموزشی بهداشت و اپیدمیولوژی دانشجویان پزشکی ارتش

چکیده:

در سالهای اخیر اولویت بهداشت و تقدم پیشگیری بر درمان خوشبختانه به رویکردی جهانی تبدیل شده است و بر همین مبنا سیاستگزاریها، برنامه ها و بودجه در کشورهای دنیا به گونه ای جهت گیری شده که تامین کننده مراقبتهای پایه و خدمات اولیه بهداشت باشد. این رویکرد در بهبود چشمگیر سطح سلامت در کشورهای جهان بسیار موفق بوده است. در کشور ما نیز نه تنها شاخصهای بهداشتی ارتقا قابل توجه یافته بلکه اثربخشی سامانه سلامت بسیار برتر از کشورهای جهان است. با این وجود تغییرات اپیدمیولوژیک در جهان و ایران به ویژه در سالهایا خیرب ه گونه ایب ودها ست کهب ازنگری در حوزه سلامت و بهداشت را به یک ضرورت مبدل ساخته است. در دانشگاه علوم پزشکی ارتش این ضرورت به گونه ای مضاعف وجود دارد و باید پاسخگوی نیاز کشور در موضوعات مرتبط با طب نظامی، بحران، جنگ، فوریتهای پزشکی و بیوتروریسم باشد. در این راستا به نظر می رسید بازنگری جدی در برنامه آموزش پزشکی لازم است.
گروه اپیدمیولوژی و سلامت دانشگاه با مرور تفصیلی برنامه آموزشی واحدهای بهداشت، اپیدمیولوژی، روش تحقیق و آمار حیاتی به این نتیجه رسید که سرفصلهای پیشنهادی وزارت بهداشت همپوشانی های بسیار داشته و فاقد بسیاری از موضوعات مورد نیاز است و نیاز جدی به روزآمدسازی دارد.ب دین ترتیب، فرآیند تحولیا دغاما سپایرالب رنامه آموزشی اپیدمیولوژی و بهداشت در برنامه آموزشی پزشکی عمومی را ارائه دادیم که در دومین جشنواره شهید مطهری کشور به عنوان فرآیند برگزیده کشور معرفی شد. در این فرآیند گام دیگری به سمت انطباق برنامه آموزشی با اهداف پزشکی جامعه نگرو آموزش پاسخگو برداشته شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2090045 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!