ارزیابی وضعیت تعادل اکسیدانی-آنتی اکسیدانی پلاسما با افزودن عصاره آبی پیاز گیاه سیر (Allium sativum) به شیر بزغاله های شیرخوار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در نوزاد نشخوارکنندگان به علت نابالغ بودن سیستم ایمنی، نسبت به عفونت ها حساسیت بالایی وجود دارد. آنتی اکسیدان ها قادر به تقویت عملکرد سلول های سیستم ایمنی می باشند و گیاه سیر (Allium sativum) هم آنتی اکسیدانی است که در مورد نوزاد نشخوارکنندگان به عنوان یک آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک مطرح شده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت تعادل اکسیدانی-آنتی اکسیدانی پلاسما دراثر افزودن عصاره آبی پیاز گیاه سیر به شیر بزغاله های نوزاد انجام شد. این مطالعه روی 30 راس بزغاله نوزاد نر و ماده 7 روزه نژاد مخلوط شیرخوار با میانگین وزن 3 کیلوگرم انجام گرفت. بزغاله ها به 3 گروه مساوی تقسیم شدند. هر گروه یکی از 3 درمان خوراکی شامل 30 میلی لیتر سالین (درمان کنترل منفی)، 400 واحد ویتامین E و 83 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن عصاره آبی سیر را در هر 3 وعده دریافت شیر در طول 24 ساعت، دریافت کردند. در دقیقه صفر و نیز ساعات 1، 5/2، 5، 12، 18 و 24 پس از شروع درمان، جداگانه نمونه خون از همه دام های مورد آزمایش اخذ و پس از جداسازی پلاسمای هر نمونه،میزان ظرفیت هایآنتی اکسیدانی و اکسیدانی تام پلاسما و اندیس استرس اکسیداتیو آن تعیین شد. یافته ها نشان داد که در مقایسه با درمان کنترل منفی، درمان با ویتامین E سبب سوق معنی دار تعادل اکسیدانی-آنتی اکسیدانی پلاسما به سمت آنتی اکسیدانی (05/0>p) و درمان با سیر سبب سوق تعادل مذکور به سمت اکسیدانی (05/0> p) گردیده و هیچ نوع عارضه جانبی بالینی هم به دنبال تجویز ترکیبات مذکور در بزغاله ها مشاهده نشد. این مطالعه نشان داد که عصاره آبی سیر دارای اثر اکسیدانی در پلاسمای بزغاله های نوزاد شیرخوار می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
399 تا 410
لینک کوتاه:
magiran.com/p2090141 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!