اصول اخلاق پزشکی از منظر ابن سینا و زکریای رازی و مقایسه آن با اصول اخلاقی فیزیوتراپی مدرن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

از دیدگاه اسلام اخلاق امری نشات گرفته از عقل، وحی و شهود می باشد. اخلاق پزشکی غربی ریشه در سوگندنامه بقراط که بنیاد اصلی اخلاق پزشکی میباشد، دارد. یکی از شاخه های اصلی رشته پزشکی فیزیوتراپی است. این رشته قدمتی معادل دانش پزشکی دارد. پزشکان از قدیم از آب درمانی و ماساژ در درمان بیماری استفاده میکرده اند.

اهداف

هدف مقاله بررسی اخلاق پزشکی از دیدگاه رازی و ابن سینا با توجه به نوشته های آنها و مقایسه با کدهای اخلاق فیزیوتراپی آمریکا میباشد.

روش

این مقاله بمطالعه مباحث عمده در اخلاق پزشکی اسلامی و اخلاق در فیزیوتراپی نوین با مرور کتب پزشکان مسلمان در زمان شکوفایی تمدن اسلامی و اساسنامه ها و کتب متعددی که در سالهای اخیر در زمینه اخلاق فیزیوتراپی مدرن تنظیم گردیده میپردازد.

یافته ها

در کدهای اخلاق فیزیوتراپی شان بیمار محوریت دارد. ابن سینا به سه محور عملکرد پزشکی, پژوهش های پزشکی و نگرش و اعتقاد به اسلام و اصول اخلاقی اشاره کرده است. مهمترین معیارهای اخلاق پزشکی از دیدگاه رازی رعایت موازین اخلاقی در حرفه پزشکی و رعایت موازین اخلاقی در امور پژوهشی میباشد. کدهای اخلاق انجمن فیزیوتراپی آمریکا شامل درمان بیماران, مشورت, آموزش و تحقیق و مدیریت میباشد.

بحث و نتیجه گیری

با توجه باینکه در متون اسلامی توجه وثیقی باخلاق گردیده میتوان با اخذ مشترکات دو نگرش (بیمار محوری) متون اخلاق پزشکی کارآمدتر ارائه نمود. بررسی کدهای اخلاق انجمن فیزیوتراپی آمریکا نشان میدهد موارد ذکر شده در آن در کتب اندیشمندان ایرانی در دوران شکوفایی تمدن اسلامی وجود داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2090302 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!