بررسی تاثیر آموزش هوش معنوی بر شان انسانی در بیماران مبتلا به کانسر: کارآزمایی بالینی

پیام:
چکیده:
مقدمه

تشخیص بیماری سرطان با ترس از مردن همراه است و بر شان انسانی فرد به شدت تاثیر می گذارد. در ایران به مسئله روانی این بیماران از جمله شان انسانی و مداخلات در این زمینه کمتر پرداخته شده است. هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش هوش معنوی بر شان انسانی در بیماران مبتلا به کانسر است.

روش کار

 این کار آزمایی بالینی تصادفی با گروه کنترل در خرداد و تیرماه 1397-1398 به بررسی 50 بیمار مبتلا به سرطان بستری در بیمارستان انکولوژی امید در شهر مشهد پرداخت. بیماران به روش دردسترس انتخاب شدند و به صورت تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله (23 نفر) و کنترل (27 نفر) قرار گرفتند. گروه مداخله، تحت آموزش هوش معنوی مطابق مدل کینگ (2008) طی ده جلسه 1 ساعت و نیم قرار گرفتند و گروه شاهد مراقبت های معمول را دریافت کردند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد شان انسانی بود که در دو مرحله قبل از مداخله و 8 هفته پس از مداخله تکمیل شد. داده ها نیز با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 و آزمون های آماری t تست و t مستقل تجزیه تحلیل شد.

یافته ها

 هر دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک همگن بودند و تفاوت آماری معناداری میان گروه ها وجود نداشت. نمره شان انسانی هر دو گروه پیش از ورود به مطالعه، تفاوت آماری معنی داری با هم نداشت (P=0.86)، اما میان نمره شان انسانی دو گروه قبل از مداخله با 8 هفته بعد از مداخله تفاوت آمار معنی داری مشاهده شد (0/001> P).

نتیجه گیری

 آموزش هوش معنوی می تواند موجب تقویت شان انسانی در افراد مبتلا به سرطان شود؛ بنابراین توصیه می شود این روش در بیمارستان ها به کار رود.

زبان:
فارسی
صفحات:
209 تا 221
لینک کوتاه:
magiran.com/p2090573 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!