بررسی نقش ذهن آگاهی در رابطه بین مشکلات روان شناختی کودکان (مشکلات درون سازی شده و برون سازی شده) با استرس ادراک شده مادران شهرستان بستان آباد در سال 1397: یک مطالعه توصیفی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 ذهن آگاهی باعث افزایش کارکرد روابط بین فردی و کارآمدی مقابله با استرس در والدین دارای کودکان مبتلا به مشکلات روان شناختی می شود. وجود فرزندان با مشکلات روان شناختی در خانواده با توجه به نیازهای خاص این کودکان منبع استرس است و سلامت روانی اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش ذهن آگاهی به عنوان تعدیل گر یا میانجی در رابطه بین مشکلات روان شناختی کودکان (درون سازی شده و برون سازی شده) با استرس ادراک شده مادران انجام شد.

مواد و روش ها: 

پژوهش حاضر توصیفی و از نوع هم بستگی است. در این پژوهش تعداد 250 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ای تصادفی چندمرحله ای از بین مادران دانش آموزان دوران ابتدایی شهرستان بستان آباد در سال 97-1396 انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه ذهن آگاهی، سیاهه رفتاری کودکان و مقیاس استرس ادراک شده، به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. داده ها پس از استخراج با ضریب هم بستگی Pearson و رگرسیون سلسله مراتبی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.

یافته ها: 

نتایج نشان داد بین مشکلات برون سازی شده و درون سازی شده کودکان و زیرمولفه های آن شامل گوشه گیری/افسردگی، شکایت جسمانی، اضطراب افسردگی، قانون شکنی و رفتار پرخاش گری با استرس ادراک شده مادران ارتباط معنی داری وجود دارد (001/0 = p). هم چنین نقش تعدیل گری متغیر ذهن آگاهی در رابطه بین متغیرهای مشکلات درون سازی شده و مشکلات برون سازی شده کودکان با استرس ادراک شده مادران تایید گردید (001/0= p).

نتیجه گیری: 

با توجه به نتایج، به نظر می رسد، ذهن آگاهی می تواند برای کاهش استرس مادران ناشی از مشکلات کودکان موثر باشد و به عنوان یک عامل محافظت کننده به کار گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1083 تا 1102
لینک کوتاه:
magiran.com/p2093644 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!