مقایسه اثرات سمی عصاره هیدروالکلی شقایق کوهی Glaucium flavum)) بر رده سلول های سرطانی گلیوبلاستوما و سلول های غیرسرطانی عصبی

پیام:
چکیده:
مقدمه وهدف
تومورهای گلیوبلاستوما جزء تهاجمی ترین تومورهای مغزی با منشا بافت عصبی مغز می باشند. پایین بودن موفقیت های درمان این نوع تومورها، نیاز به جستجو برای راهکارهای جدید درمانی را توجیه می کند. شقایق کوهی به دلیل سرشار بودن از ترکیبات آلکالوئیدی به طور گسترده در صنعت داروسازی کاربرد دارد. در این مطالعه اثرات سمی عصاره هیدروالکلی شقایق کوهی بر رده سلول های سرطانی گلیوبلاستوما (C118) و همچنین بر نوروسفرهای غیرسرطانی عصبی (NCs) مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
ابتدا عصاره گیری از شقایق کوهی صورت گرفت. سلول های پیش ساز عصبی از کورتکس مغز جنین های موش سوری باردار  17روزه با روش هضم آنزیمی استحصال شد. سپس با غلظت های 100، 300، 500  و 1000 میکروگرم بر میلی لیتر شقایق کوهی، سلول ها در دو بازه زمانی 24 و 72 ساعت تیمار شدند. پس از تیمار بقاء سلول ها با روش فتومتریک MTT و مورفولوژی هسته سلول ها با  رنگ آمیزی فلوروسنت DAPI ارزیابی شد.
یافته ها
سلول های مورد آزمایش پس از تیمار با غلظت IC50 شقایق کوهی، دچار  تغییرات مورفولوژی شدند. ارزیابی بقای سلولی با روش MTT نشان داد که شقایق کوهی باعث کاهش معنی دار بقای سلول های C118 و همچنین نوروسفرهای عصبی (NCs)  در هر دو بازه زمانی 24 و 72 ساعت شد. شدت سمیت سلولی شقایق کوهی بر سلول های گلیوبلاستوما نسبت به نوروسفرهای عصبی بیشتر بود و اختلاف معناداری را نشان می دهد(05/0 P<). همچنین نتایج کمی بقای سلولی نشان داد که غلظت 300 و 500 میکروگرم بر میلی لیتر عصاره شقایق کوهی به ترتیب غلظت IC50  برای سلول های C118  و NCs بوده است.
 
نتیجه گیری
در نهایت می توان چنین نتیجه گرفت که فرآورده های طبیعی از جمله شقایق کوهی با خاصیت فارمولوژیک و بیوشیمیایی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود و با توجه به اینکه اثرات جانبی کمتری بر سلول های غیرسرطانی دارند در نتیجه می توانند در درمان سرطان گلیوبلاستوما موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1073 تا 1086
لینک کوتاه:
magiran.com/p2094096 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!