بررسی غلظت و تنوع بیوآئروسلها در هوای داخل بیمارستان امام سجاد(ع) شهر یاسوج

پیام:
چکیده:
مقدمه

هوا در محیط های بسته شامل انواع گسترده ای از بیوآئروسل هاست. وجود بیوآئروسل ها در هوای تنفسی، می تواند سلامت انسان را تحت تاثیر قرار دهد. انتقال بیوآئروسل ها ممکن است عفونت های بیمارستانی را به وجود آورد که تمام جنبه های بهداشتی، اقتصادی واجتماعی زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین در این مطالعه به بررسی تراکم و نوع بیوآئروسل های موجود در هوای  بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج پرداخته شده است.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر، مطالعه توصیفی- مقطعی است که در 4 بخش در طبقات مختلف بیمارستان امام سجاد (ع)  یاسوج صورت پذیرفت. 240 نمونه با استفاده از روش نمونه برداری فعال از طریق پمپ نمونه بردار Quick take 30 و با دبی L/min .28.3  برای مدت زمان 2 دقیقه به مدت 4 ماه متوالی از اول مرداد ماه تا آخر آبان 1394 روی محیط کشت تریپتیک سوی آگار و سابروزدکستروز آگار به ترتیب برای باکتریها و قارچ ها جمع آوری گردید. نمونه ها به مدت 48 ساعت در انکوباتور در دمای 37 درجه سانتیگراد برای محیط کشت باکتریایی و 70 تا 120 ساعت در انکوباتور در دمای 25-27 درجه سانتیگراد برای قارچ ها قرار گرفت و بعد از سپری شدن این مدت، شمارش و نوع کلنی ها مشخص گردید و در نهایت تراکم  برحسب m3/CFU گزارش شد.

یافته ها

در بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج باکتری های استافیلوکوکوس (٪76/57)، باسیلوس (٪79/36) ، نوکاردیا (٪23/4) ، میکروکوکوس (٪68/0)،استرپتوکوکوس (٪38/0) ،کورینه باکتریوم (٪ 12/0) و آنتروکوک (٪04/0) مشاهده شده است که به ترتیب بیشترین تا کمترین درصد فراوانی را به خود اختصاص داده است. بیشترین تا کمترین قارچ های مشاهده شده در بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج و درصد فراوانی آنها به ترتیب رایزوپوس (٪71/39)، پنیسیلیوم (٪47/32) ، مخمر(٪57/18)، آلترناریا(٪69/3)، آسکویولاریوسیس(٪ 67/0)، کلادوسپوریوم (٪43/0) و ترایکوفایگوم (٪23/0) بوده است. بیشترین آلودگی، از نوع آلودگی باکتریایی، در بخش post- partom  به مقدار m3/CFU 14. 531 وکمترین آلودگی نیز برای بخش post- partom از نوع بیوآئروسل های قارچی به مقدار m3/CFU  47. 114 بوده است. میانگین آلودگی هوای بخش های مورد مطالعه برای بیوآئروسل های باکتریایی و قارچی به ترتیب m3/ CFU24 و 78. 125 بوده است،.

نتیجه گیری

براساس یافته های به دست آمده کیفیت میکروبی هوای بیمارستان امام سجاد مطلوب نمی باشد. تراکم زیاد افراد اعم از بیماران، پرسنل بیمارستان و همراهان بیمار در بخش ها، عدم وجود سیستم تهویه مناسب در بیمارستان می تواند تراکم بیوآئروسل ها در بیمارستان را تحت تاثیر قرار دهد. تهویه مناسب با استفاده از سیستم های تهویه منطبق با استانداردهای جهانی می تواند در بهبود کیفیت میروبی هوای بیمارستان موثر باشد. بنابراین پیشنهاد میگردد توجه به کیفیت هوای بیمارستان و استفاده از تهویه مناسب در دستور کار بیمارستان قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1153 تا 1164
لینک کوتاه:
magiran.com/p2094102 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!