بررسی موانع استقرار سامانه پزشکی از راه دور در کشورهای درحال توسعه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توسعه ی فناوری ارتباطات و گسترش اینترنت، کاربرد پزشکی از راه دور در زمینه های متعدد توسعه پیدا کرده است. توسعه سریع تکنولوژی و انفورماتیک سلامت، بیمارستانها را برای ایجاد زیرساخت ها و مهارتهای لازم برای ارائه خدمات بهتر و با کیفیت تشویق کرده است. کشورهای در حال توسعه با مشکلات زیادی در زمینه ی ارائه خدمات پزشکی و مراقبت سلامت مواجه هستند که از آن جمله می توان به کمبود منابع مالی، نیروی متخصص، جاده و امکانات حمل و نقل و غیره اشاره کرد. برای چنین کشورهایی، پزشکی از راه دور می تواند راه حل مناسبی برای غلبه بر مشکلات مذکور باشد. هدف مطالعه حاضر بررسی موانع استقرار پزشکی ازراه دور در کشور های در حال توسعه می باشد.

مواد و روش ها:

مطالعه حاضر بصورت مروری-سیستماتیک باجستجوی وسیع پایگاه های اینترنتی، نشریات معتبر، Scopus، SID، Since Direct، ISC و نیز کتب مرتبط در این زمینه مورد تجزیه و تحلیل و قرارگرفت.

یافته ها:

در مورد زیرساخت های فنی پزشکی از راه دور نتایج نشان داد که اغلب بیمارستان هایی که مورد مطالعه قرار گرفته بودند به اینترنت دسترسی دارند و همچنین تمام کامپیوتر های بیمارستان ها قابلیت اتصال به سیستم های مدیریتی مانند HIS و DIS را دارند و در بیشتراین بیمارستان ها، تجهیزات ویدئو کنفرانس جهت برگزاری جلسات آنلاین وجود دارد. اما در هیچکدام از این بیمارستان ها زیرساخت های فنی لازم اعم از دستگاه ها و تجهیزات سخت افزاری، فضای فیزیکی و همچنین زیر ساخت ارتباطی و شبکه جهت اجرای موارد پیشرفته پزشکی ازراه دور مانند جراحی از راه دور وجود نداشت. در زمینه موانع استقرار پزشکی از راه دور یافته های پژوهش نشان داد که در کشورهای درحال توسعه، کمبود کادر فنی و کادرپزشکی، پهنای باند ناکافی، هزینه های اولیه و مشکلات بیمه ای و بازپرداخت، از مهمترین موانع استقرار سیستم پزشکی از راه دور بود. همچنین در مطالعات مختلف موانعی مانند صدور مجوز، محرمانگی و کیفیت پایین خدمات، از جمله مواردی بود که جهت استقرار پزشکی از راه دور از اهمیت کمتری برخوردار بود.

بحث و نتیجه گیری:

با توجه به فواید و کاربردهای متنوع پزشکی از راه دور، بیمارستان ها باید جهت تامین استانداردهای لازم و تقویت امکانات موجود برنامه ریزی مناسبی انجام دهند تا بتوانند سامانه پزشکی ازراه دور راه اندازی نمایند. همچنین، یافته های مطالعات دیگر اهمیت پژوهش حاضر در مورد آگاهی وآمادگی نیروی انسانی، شرایط بیمارستانها از لحاظ فرایندها و برنامه های اجرایی و تجهیزات ارتباطی مورد نیاز برای استقرار پزشکی از راه دور را مورد تایید قرارمی دهند و بر اهمیت پیاده سازی و تامین زیرساخت های لازم برای پزشکی از راه دور تاکید دارند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2095322 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!