مقایسه اضطراب اجتماعی، افکار خودکشی و حمایت اجتماعی افراد تراجنسی تغییر جنسیت داده و تغییر جنسیت نداده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اختلال ملال جنسیتی از شرایط بسیار پیچیده بالینی محسوب می شود که این دسته از اختلال های روان شناختی، مشکلات بزرگ و پیامدهای آسیب زا برای فرد مبتلا، خانواده وی و جامعه ایجاد می کنند. در راستای شناخت بهتر اختلال ملال جنسی، پژوهش حاضر با هدف تعیین تفاوت اضطراب اجتماعی، افکار خودکشی و حمایت اجتماعی بین افراد ترا جنسی تغییر جنسیت داده و تغییر جنسیت نداده انجام گردید.

روش بررسی

پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری شامل تمامی اعضای تراجنسی تغییر جنسیت داده و تغییر جنسیت نداده انجمن حمایت از بیماران ملال جنسیتی ایران در سال 96-97 در شهر تهران بود (249=N). 60 نفر نمونه (30 نفر تغییر جنسیت داده و 30 نفر تغییر جنسیت نداده) به شیوه در دسترس انتخاب و پرسشنامه های اضطراب اجتماعی، گرایش به خودکشی بک و حمایت اجتماعی شربون و استوارت را تکمیل نمودند. داده ها با روش آماری تحلیل واریانس چند متغیره انجام شد.

یافته ها:

 یافته های به دست آمده نشان داد که بین افراد تراجنسی تغییر جنسیت داده و تغییر جنسیت نداده از لحاظ اضطراب اجتماعی، افکار خودکشی و حمایت اجتماعی تفاوت معنادار (01/0 ≥P) وجود دارد. بدین صورت که افراد تراجنسی تغییر جنسیت داده نمرات بالاتری در حمایت اجتماعی و افراد تراجنسی تغییر جنسیت نداده در اضطراب اجتماعی و افکار خودکشی نمرات بالاتری کسب کردند.

 نتیجه گیری:

برمبنای یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که گروه تراجنسی تغییر جنسیت داده بیشتر دنبال حمایت اجتماعی هستند، اما در گروه تراجنسی تغییر جنسیت نداده اضطراب اجتماعی و افکارخودکشی بیشتر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
771 تا 778
لینک کوتاه:
magiran.com/p2095474 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!