مقایسه اثربخشی سرترالین، تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای و ترکیب آن ها در اختلال استرس پس از سانحه در جانبازان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از شایع ترین مشکلات سلامت در قربانیان جنگ ایران و عراق، اختلال استرس پس از سانحه است. با وجود مزایای مهارکننده های بازجذب سروتونین به عنوان درمان های دارویی خط اول برای اختلال استرس پس از سانحه، تعداد زیادی از بیماران هنوز به درمان های موثرتری نیاز دارند. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی سرترالین، تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای و درمان ترکیبی (تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای و سرترالین) در تسکین علایم اختلال استرس پس از سانحه در جانبازان در تهران، ایران بود.

مواد و روش ها:

 پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی، شامل پیش آزمون -پس آزمون، گروه کنترل و پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش، جانبازانی بودند که در تهران در سال 1397 زندگی می کردند. 68 جانباز با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی به گروه های کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه اول، درمان با سرترالین، گروه دوم، درمان با تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای و گروه سوم، درمان ترکیبی دریافت کردند. چک لیست اختلال استرس پس از سانحه (PCL-5) به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. 

یافته ها: 

همه روش های درمانی در کاهش علایم در بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه موثر بودند. در مرحله پس آزمون و پیگیری بین نمرات  PCL-5 بین گروه سرترالین، تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای و درمان ترکیبی در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود داشت. درمان ترکیبی (سرترالین و تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای) اثربخشی و ماندگاری قابل توجه تری را نشان داد.

 نتیجه گیری: 

درمان ترکیبی با سرترالین و تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای می تواند به عنوان یک روش کارآمد و موثر، در کاهش علایم اختلال استرس پس از سانحه در جانبازان مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p2095583 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!