تاثیر آوای قرآن بر اضطراب و افسردگی پس از جراحی قلب: یک کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

 اضطراب و افسردگی از عوارض شایع پس از جراحی قلب می باشند. این مطالعه باهدف تعیین تاثیر آوای قرآن بر اضطراب و افسردگی پس از جراحی قلب انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی یک سوکور بر روی 108 بیمار تحت عمل جراحی قلب باز بستری در مرکز آموزشی- درمانی گلستان شهر اهواز در سال 1397 و به روش نمونه گیری تصادفی بلوکی انجام شد. در گروه مداخله، پس از اکستوباسیون و به دست آوردن هوشیاری روزانه 2 بار و هر بار به مدت 10 دقیقه آوای قرآن پخش شد. برای گروه کنترل مراقبت های معمول بخش ادامه داشت. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل جمعیت شناسی و بالینی و مقیاس بیمارستانی اضطراب و افسردگی (HADS) بود. داده ها در نرم افزار آماری SPSS V22 با استفاده از آزمون های کای دو، تی مستقل و آزمون من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

 مقایسه تغییرات نمرات اضطراب و افسردگی در دو گروه نشان داد که میزان کاهش میانگین اضطراب بعد از مداخله در گروه آزمون 06/2 ± 44/5 و در گروه کنترل 22/3 ± 39/7 بود. بر اساس آزمون من ویتنی، بین میانگین اضطراب در دو گروه اختلاف معنی دار وجود داشت (0/01= P). همچنین بررسی تغییرات میزان افسردگی توسط آزمون من ویتنی نشان داد که ازنظر میزان تغییرات افسردگی تفاوت معنی داری بین دو گروه آزمون و کنترل وجود ندارد (0/421=P).

بحث و نتیجه گیری

نتایج حاصل از مطالعه نشان دهنده تاثیر مثبت موسیقی بر کاهش اضطراب بیماران پس از عمل جراحی قلب باز بود. بنابراین می توان از این روش به عنوان یک مراقبت پرستاری ارزان و غیرتهاجمی بهره برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
401 تا 410
لینک کوتاه:
magiran.com/p2095738 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!