مقایسه کیفیت زندگی ، اعتماد به نفس و سلامت عمومی در جانبازان ورزشکار و غیرورزشکار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه :

تغییر و تحولات جهانی در مقوله های زندگی معاصر، تربیت بدنی و ورزش را از ضروریاتی ساخته که دوری از آن اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

هدف:

 از این پژوهش مقایسه کیفیت زندگی، اعتماد به نفس و سلامت عمومی درجانبازان ورزشکار و غیر ورزشکار بود. روش کار روش تحقیق حاضر توصیفی و ازنوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه جانبازان شهر خوی می باشند که طبق آمار بدست آمده از بنیاد جانبازان شهرستان خوی،  95 نفر از جانبازان ورزشکار انفرادی، 95نفر جانباز ورزشکار عضو تیم های ورزشی و 95 نفر از جانبازان غیر ورزشکار به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه ویژگی های دموگرافیک، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی 26 سوالی، پرسشنامه استاندارد اعتماد به نفس آیزنک 30 سوالی، پرسشنامه سلامت عمومی  (GHQ)  گلدبرگ 28 سوالی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون کلموگروف اسمیرنوف و آزمون تحلیل واریانس در اندازه های تکراری وآزمون تعقیبی توکی) استفاده گردید.

 نتایج:

 یافته های حاصل از تحقیق نشان می دهد کیفیت زندگی جانبازان ورزشکار انفرادی و گروهی نسبت به غیرورزشکار در شرایط بهتری قرار داشت و بین جانبازان ورزشکار انفرادی و گروهی تفاوت معناداری مشاهده نشد. سلامت عمومی هم در جانبازان ورزشکار انفرادی و گروهی بهتر از جانبازان غیر ورزشکار  بود. اعتماد به نفس جانبازان ورزشکار  انفرادی و گروهی از جانبازان غیر ورزشکار بهتر بود.

 نتیجه گیری: 

  با توجه به نتایج این پژوهش به نظر می رسد یکی از بهترین راهکارهای ارتقای کیفیت زندگی، اعتماد به نفس و سلامت عمومی این افراد انجام فعالیت بدنی و ورزش می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p2097908 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!