بررسی تطبیقی مقررات انضباطی مدارس در ایران و کشورهای منتخب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در عصر حاضر همه ملت ها، با هر نظام سیاسی و اجتماعی پیشرفته و یا در حال پیشرفت به مسئله برنامه ریزی و اصلاحات تربیتی توجه خاص دارند لذا هدف این پژوهش، شناسایی و مقایسه اصول حاکم، روش های تنظیم و اجرای مقررات انضباطی و همچنین شناسایی خلاهای قانونی در خصوص موارد انضباطی مدارس ایران از طریق مقایسه با چند کشور دیگر است تا از این مجرا دلالت ها و رهنمودهایی برای بهبود تنظیم، تصویب و اجرای چنین مقرراتی در کشور به دست آید.

روش ها:

 این پژوهش یک مطالعه کیفی می باشد که با روش تطبیقی انجام شده است. نمونه پژوهشی ایران و کشورهای منتخب (انگلستان، آلمان، فنلاند، فرانسه، ترکیه، ژاپن، مالزی، پاکستان و امارات) هستند که به دلیل قرار گرفتن در رتبه های بالا در آموزش و پرورش جهان و نیز داشتن اشتراکات فرهنگی و مجاورت منطقه ای به صورت هدفمند برگزیده شدند. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده به کمک الگوی بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری، مقایسه صورت پذیرفت.

نتایج

تمرکزگرایی بیش از حدی در خصوص قوانین انضباطی در کشور جاری است و مدارس اختیار خاصی در خصوص تصمیم گیری در این موارد ندارند. همچنین بررسی مقایسه ای آیین نامه ها نشان داد در قوانین انضباطی وضع شده در کشور که بصورت متمرکز ابلاغ می گردند دو کاستی "تاریخ گذشتگی" برخی از آنها و "سکوت و در مواردی خلا قانونی" در خصوص برخی موارد انضباطی جدید قابل شناسایی و تامل است.

نتیجه گیری: 

قانون گذاران و برنامه ریزان آموزشی می توانند با استفاده از نتایج پژوهش، تدابیر شایسته را جهت اصلاح و بازنگری اساسی مقررات انضباطی مدارس اتخاذ کنند. مدیران مراکز آموزشی نیز قادر خواهند بود تا نتایج موجود را بر اساس تجربیات عملی خود تطبیق داده و رضایت معلمان، دانش آموزان و والدین را جلب نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2099187 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!