تحلیل رفتار حرارتی پوسته خارجی_ نمایی ساختمان با مصالح و تکنولوژی های اجرای سنتی و نوین با هدف بهینه سازی مصرف انرژی، مورد مطالعاتی: ساختمان های مسکونی شهر مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

صرفه جویی در مصرف انرژی یکی از چالش های مهم جهان است. در سال های اخیر، نگرانی های زیادی در خصوص تبعات زیست محیطی مصرف انرژی ایجاد شده است. در کشور ما، بخش ساختمان حدود 40 درصد از کل مصرف انرژی را به خود اختصاص می دهد. پوسته ساختمان به عنوان واسطه اصلی بین فضای بیرون و درون نقش اساسی در کنترل شرایط محیطی ایفا می کند. این پژوهش به بررسی رفتار حرارتی جداره های خارجی ساختمان در شهر مشهد می پردازد. روش تحقیق در این پژوهش ترکیبی بوده و از طریق مطالعات میدانی جداره های خارجی رایج در ساختمان های شهر مشهد شناسایی شده و در نرم افزار دیزاین بیلدر شبیه سازی شده است، همچنین تعدادی از جداره های خارجی جدید که زمینه اجرای آن ها در شهر مشهد محدود است نیز مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج نشان می دهد که ضعیف ترین دیوار از نظر پاسخ دهی حرارتی در بین دیوارهای خارجی رایج در شهر مشهدHCB1 (دیوار با بلوک سفالی 15 سانتی متری) و بهینه ترین دیوار از نظر صرفه جویی انرژی حرارتی A2 (دیوار با بلوک ACC 10 سانتی متری و عایق پلی استایرن) می باشد که با استفاده از این دیوار به میزان 50 درصد در بار کل و 73 درصد در اتلافات دیوار صرفه جویی می شود، البته دیوار L2 (دیوار با بلوک لیکا 10 سانتی متری و عایق پلی استایرن) در فصول سرد سال عملکرد بهتری دارد و به دلیل ضریب پذیرندگی1 بالاتر مانع خروج گرمای داخل به بیرون می شود، در نتیجه انرژی که برای تامین گرمایش ساختمان لازم است نسبت به بقیه دیوارها کم تر است، همچنین در مورد اجرای سیستم نمای خشک هر کدام از دیوارها مشاهده می شود که با اجرای نمای خشک از بار کل و اتلافات حرارتی دیوار کاسته می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
167 تا 183
لینک کوتاه:
magiran.com/p2100482 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!