تغییرات شیب پلان اکلوزال بعد از درمان ارتودنسی با و بدون کشیدن دندان در بیماران کلاس II

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شیب پلان اکلوزال به نوع اکلوژن دندان مربوط می شود. هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه تغییرات شیب پلان اکلوزال در بیماران کلاس II تحت درمان با کشیدن پره مولر اول بالا و بدون کشیدن می باشد.

مواد و روش ها

در مجموع ، چهل بیمار 25-16 ساله (15 مرد و 25 زن) مبتلا به مال اکلوژن کلاس II ، که مرحله فعال درمان ارتودنسی آنها با استفاده از MBT با اندازه اسلات 0/022اینچ به اتمام رسیده بود، انتخاب شدند. 20 نفر از بیماران  به روش  کشیدن و 20 نفر به روش بدون کشیدن درمان شده بودند. سفالوگرام ها قبل و بعد از درمان ترس و چندین شاخص سفالومتریک اندازه گیری شدند. تغییرات زوایا قبل و بعد از درمان در هر گروه و بین دو گروه به ترتیب از طریق آزمون تی  زوجی و تی مستقل مقایسه گردید. از نظر آماری، سطح معناداری P<0.05 در نظر گرفته شد.

یافته ها

زاویه پلان اکلوزال فانشکنال به پلان سلا-نازیون (FOP-SN) ) بعد از درمان در هر دو گروه افزایش یافته  بود که در گروه کشیدن 5 /0درجه و در گروه بدون کشیدن 0/6درجه افزایش را نشان داد  که در هر دو گروه از لحاظ آماری معنی دار نبود . زاویه پلان اکلوزال بای سکت به پلان سلا-نازیون (BOP-SN) در گروه کشیدن 8 /0 درجه افزایش نشان داد و از لحاظ آماری معنی دار نبود  این زاویه در گروه بدون کشیدن 8 /0 درجه کاهش را نشان داد که از لحاظ آماری معنی دار نبود.

نتیجه گیری

اگرچه استفاده از پروتکل کشیدن یا بدون کشیدن برای درمان بیماران کلاس دو تغییر معناداری در زاویه های FOP-SN و BOP-SN ایجاد نمی کند، اما تغییرات کوچک در این زوایا  می تواند تغییرات کلینیکی مشخصی بر هارمونی صورت و روابط اکلوزالی داشته باشد. تصمیم به کشیدن دندان به عواملی از قبیل میزان شلوغی، بیرون زدگی انسیزورها و... بستگی دارد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
8 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2100628 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!