ارزیابی کمی و کیفی پسماندهای خطرناک و نحوه ی مدیریت آنها در صنایع شهرستان دامغان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در سال های اخیر، دفع غیراصولی پسماندهای خطرناک، ضمن تهدید سلامتی انسان، بحران های زیست محیطی زیادی را در جوامع بشری به وجود آورده است. نظر به خطرات مستقیم و غیرمستقیم این پسماندها، جمع آوری اطلاعات جهت مدیریت اصولی آنها در کشور بسیار ضروری می باشد. هدف از این مطالعه، تعیین کمی و کیفی پسماندهای خطرناک و نحوه ی مدیریت آنها در صنایع شهرستان دامغان بوده است.

روش بررسی

در این مطالعه، ابتدا لیست صنایع موجود در شهرستان تهیه شد. سپس با هماهنگی سازمان های ذی ربط، واحدهای فعال شناسایی گردید. پس از بازدید میدانی، اطلاعاتی در مورد کیفیت و کمیت و نحوه مدیریت پسماندهای خطرناک با استفاده از پرسشنامه جمع آوری گردید.

یافته ها: 

نتایج مطالعه نشان داد که کل پسماندهای تولیدی خطرناک در صنایع موردبررسی 4795 کیلوگرم در ماه می باشد که 36/36 درصد از صنایع، مواد سمی، 09/9 درصد مواد خورنده، 36/36 درصد مواد قابل اشتعال و 18/18 درصد مواد واکنش پذیر تولید می کردند. هیچ کدام از واحدهای صنعتی موردبررسی دارای سیستم کنترلی پس از دفع پسماندهای صنعتی خطرناک نبودند. همچنین فقط 36/36 درصد از صنایع دارای کارکنان مخصوص جهت جمع آوری و دفع پسماندهای خطرناک بودند.

نتیجه گیری:

 جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست و حفظ سلامت انسان ها، برقراری یک سیستم مدیریتی مناسب جهت ساماندهی پسماندهای صنعتی ضروری به نظر می رسد. همچنین، شناخت و جمع آوری اطلاعات در مورد فرایندهای صنعتی، مواد اولیه و محصولات تولیدی می تواند در مدیریت پسماندهای صنعتی خطرناک بسیار تاثیرگذار باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
319 تا 330
لینک کوتاه:
magiran.com/p2103506 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!