بررسی و ارتقائ فرهنگ ایمنی از دید فرایند ممیزی با رویکرد PDCA

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با روند صنعتی شدن راهکارهای زیادی برای کنترل حوادث بیشنهاد گردیده است یکی از بهترین راهکارهای کنترل حوادث، ارتقا و بهبود فرهنگ ایمنی سازمان می باشد. مطالعه حاضر به اندازه گیری فرهنگ ایمنی در بین کارگران کارخانه پروفیل سازی با کمک  فرایند ممیزی با رویکرد PDCA   به ارتقای فرهنگ ایمنی پرداخته شده است.  

روش بررسی:

 مطالعه ی حاضر در مقطع زمانی سه ساله از سالهای 94 تا 97 صورت گرفته و از نوع توصیفی-تحلیلی و بررسی قیل و بعد از مداخله بوده است در گام اول فرهنگ ایمنی سازمان مذکور اندازه گیری شد سپس اقدامات کنترلی با دید چرخه دمینگ و رویکرد ممیزی اجرا گردید در سال آخر مجددا فرهنگ ایمنی سازمان مورد بررسی قرار گرفت. میزان اثر بخشی مداخلات با استفاده از آزمون های آماری مانند T-test زوجی و نرم افزارهای SPSS19  مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

میانگین  نمره فرهنگ ایمنی قبل از مداخلات  (33/62184±)  منفی براورد گردید  بعد از اجرای اقدامات کنترلی به نمره  (38/25  ±  279)  رسیده است و فرهنگ ایمنی سازمان مثبت گردیده است  از ده بعد فرهنگ ایمنی بعد آموزش، نگرش کارکنان ، مشارکت و ارتباطات و ارجحیت تولید بر ایمنی نمره مطلوب را کسب ننموده اند.آزمون های آماری بیانگر تاثیر مثبت مداخلات کنترلی بوده است (001/ 0=p).

نتیجه گیری: 

در سالهای اخیر وجود سیستم مدیریت ایمنی باعث بهبود چشمگیر در کاهش نرخ حوادث و زمان کاری از دست رفته داشته است. در واقع مداخلات ایمنی در طراحی مهندسی و پروسه عملیاتی منجر به ارتقائ فرهنگ ایمنی می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
353 تا 364
لینک کوتاه:
magiran.com/p2103509 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!