بررسی تاثیر استراتژی بازی های رایانه ای آموزشی بر مدیریت تفکر خلاق در کودکان با استفاده از راهبردهای تعاملی
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر بازی های رایانه ای آموزشی بر مدیریت تفکر خلاق در کودکان با استفاده از راهبردهای تعاملی بود.
این مطالعه به روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون، همراه با گروه شاهد انجام شد. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانش آموزان دوره اول ابتدایی شهر شیراز در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل داد. 60 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از بین مناطق، نواحی و مدارس شهر شیراز انتخاب گردید. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسش نامه مهارت های اجتماعی Gresham و Elliott (فرم معلم) و پرسش نامه تفکر خلاق Welch و McDowell بود که توانایی های آزمودنی ها را در عملکرد تعاملی و مهارت تفکر خلاق مورد سنجش قرار داد. در ادامه، از هر دو گروه آزمایش و شاهد، پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد. سپس گروه آزمایش تحت آموزش با بازی های رایانه ای قرار گرفت و گروه شاهد نیز آموزش را به روش معمول ادامه داد. در نهایت، داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
استراتژی بازی های رایانه ای آموزشی تاثیر معنی داری در تفکر خلاق و راهبردهای تعاملی داشت.
استفاده از بازی های آموزشی رایانه ای می تواند ابزار مهمی در جهت افزایش خلاقیت و تعاملات اجتماعی کودکان و نوجوان باشد که این خود تاثیر وسیعی بر زندگی و مهارت های اجتماعی و فردی در افراد دارد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.