بررسی عملکرد مدیران پرستاری از دیدگاه پرستاران در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهر بیرجند در سال 97-1396

پیام:
چکیده:
مقدمه

مهارت های مدیریتی مدیران، عملکرد کارکنان را در راستای اهداف سازمان هدایت و ارتقاء می بخشد. مدیران پرستاری نقش مهمی در افزایش توانمندسازی، بهره وری، انگیزه کاری، رضایت شغلی و کاهش فشار شغلی پرستاران دارند. این مطالعه باهدف بررسی عملکرد مدیران پرستاری از دیدگاه پرستاران در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شهر بیرجند در سال 97-1396 انجام شد.

روش کار

در این مطالعه توصیفی- مقطعی از بین پرستاران شاغل در بیمارستان های امام رضا (ع) و ولیعصر (عج) شهر بیرجند که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند، 140 نفر به روش نمونه گیری سهمیه ای تصادفی انتخاب و وارد مطالعه شدند. پرسشنامه شامل فرم مشخصات دموگرافیک (جنس، سن، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، سابقه خدمت، وضعیت استخدامی) و پرسشنامه عملکرد مدیران توسط پرستاران تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 15 و آمار های توصیفی تحلیل شدند.

یافته ها:

حدود نیمی از پرستاران سطح عملکرد سرپرستاران و مترون ها را در کل و حیطه های آن مطلوب و سطح عملکرد سوپروایزرین را متوسط ارزیابی کردند. همچنین نتایج نشان داد که سرپرستاران و سوپروایزرین در حیطه ارزشیابی عملکرد بیشترین نمره (به ترتیب 34/4±78/18 و 85/4±21/15) و هدایت و رهبری کمترین نمره (به ترتیب 47/5±76/17 و 85/4±58/13) را کسب کردند. در بررسی عملکرد مترون از دیدگاه پرستاران، حیطه برنامه ریزی بیشترین نمره (48/4±26/19) و هدایت و رهبری کمترین نمره (23/5±13/18) را به خود اختصاص داده بود.

نتیجه گیری:

از دیدگاه بیشتر پرستاران موردمطالعه، سطح عملکرد سرپرستاران و مترون ها مطلوب و سطح عملکرد سوپروایزرین متوسط بود و مدیران پرستاری در حیطه هدایت و رهبری کمترین نمره را کسب کردند. با توجه به اینکه مدیران پرستاری به عنوان رهبرانی آموزش دیده جهت بهسازی و توانمندسازی پرستاران نقش مهمی را ایفا می کنند، پیشنهاد می گردد جهت بهبود عملکرد آنان به خصوص در حیطه هدایت و رهبری با برگزاری کارگاه های آموزشی گامی موثر در جهت ارتقای صلاحیت های مدیریتی آن ها برداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2104020 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!