شناسایی گونه هاگونه های آسپرژیلوس مولد توکسین در برنج های خوزستان و مایکوتوکسین های موجود در غلات وارداتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

غلات به واسطه داشتن میزان زیادی کربوهیدرات و رطوبت کافی محیط مناسبی برای رشد قارچ های توکسین زا هستند. با توجه به سرطان زایی و جهش زا بودن مایکوتوکسین ها، جلوگیری از ورود آنها به زنجیره غذایی امری ضروری است. بنابراین مطالعه حاضر به منظور تعیین میزان و نوع آلودگی غلات وارداتی و برنج تولیدی استان خوزستان انجام شد.

مواد و روش کار

50 نمونه برنج تولید خوزستان در آبان ماه 94 به صورت دردسترس از شالیکاران جمع آوری شد. شناسایی آسپرژیلوس ها براساس معیارهای تشخیصی و نیز روش PCR، انجام شد. در ادامه میزان و نوع آفلاتوکسین نمونه های برنج و مایکوتوکسین های نمونه های غلات وارداتی (زمستان 94 تا پاییز 95) به روشHPLC مورد بررسی قرارگرفت.

یافته ها

براساس آزمون one sample t-test و مقایسه میانگین مایکوتوکسین های آلوده کننده غلات در فصل های مختلف با حد استاندارد ملی، میزان مایکوتوکسین ها در جو و گندم درحد استاندارد بود، اما 4/8% نمونه ذرت، آلودگی بیش از حدمجاز (ppb5) بهAFB1 نشان دادند. بررسی آفلاتوکسین ها در برنج نیز حاکی از آلودگی در حد مجاز 16 نمونه به آفلاتوکسین B1 بود. آسپرژیلوس فلاووس با حضور 1/42 درصدی، آلاینده اصلی و گونه غالب (%1/42) جدا شده از برنج بود.

نتیجه گیری

آسپرژیلوس فلاووس مهم ترین عامل تولید کننده آفلاتوکسین B1 در برنج های داخلی است. بررسی غلات وارداتی نیز آمار بالایی از رشد قارچ ها و تولید متابولیت های ثانویه را نشان داد که احتمالا به خاطر مناسب نبودن شرایط نگهداری، دما و رطوبت بالا باشد. از این رو پیشنهاد می گردد ابزارهای نظارتی درکنترل مراحل فرآوری و ذخیره سازی برنج و غلات تقویت شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
355 تا 373
لینک کوتاه:
magiran.com/p2104243 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!