کروناویروس: علم سنجی پنجاه سال تولید علم جهانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

گسترش چالش برانگیز و جهانی کروناویروس، موجب تولید علم قابل توجهی در این خصوص در پایگاه های استنادی معتبر بین المللی شده است. پژوهش حاضر با هدف پایش، رصد و ارزیابی کمی بروندادهای فوق طی 50 سال در قلمرو کروناویروس به مطالعه پرداخته است.

روش پژوهش

این پژوهش از نوع کاربردی است که با استفاده از روش علم‏سنجی با رویکرد تحلیلی انجام گردید.  تمامی انتشارات کروناویروس (5128 مدرک) که در پایگاهWOS  در بازه زمانی1970 تا 2019 نمایه شده‏اند، جامعه آماری این مقاله را شامل می‏شود. به منظور  تشخیص کلیدواژه های اصلی از سرعنوان های موضوعی پزشکی (MeSH) و جهت تجزیه و تحلیل داده‏ها، نرم افزار Excel 2016 به کار رفت.

یافته ها

روند تولید علم جهانی کروناویروس در بازه های زمانی مختلف در نوسان بود. بیشترین میزان تولید علم در سال 2005 (349 مدرک) و بیشترین تعداد استناد (11385) مربوط به 2019 است. "Enjuanes L"، ایالات متحده، و "University of Hong Kong" پرتولیدترین دانشمند، کشور و سازمان در زمینه موضوعی کروناویروس در نیم قرن اخیر در جهان هستند.

بحث و نتیجه گیری

نتایج نشان داد بین OutBreakهای کروناویروس و میزان تولید علم جهانی این قلمرو رابطه مستقیمی وجود دارد. کیفیت تولیدات پژوهشگران این قلمرو از روش های علم سنجی، قابل تامل و خوداستنادی پژوهشگران بر اچ ایندکس آن ها تاثیر داشته است. آگاهی با نتایج مطالعات علم‏سنجی کروناویروس، برای پژوهشگران، سیاست گذاران و برنامه‏ریزان جهت شناسایی اهداف درمانی مناسب تر، اتخاذ تصمیم گیری بهتر و ارائه راه‏ حل‏های اثربخش‏تر در کوتاه‏ترین زمان ممکن، ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2104270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!