بررسی تاثیر ضد باکتریایی بربرین بر ایزوله های اسینتوباکتر بومانی مقاوم به سیپروفلوکساسین و ایمی پنم جدا شده از بیمارستان های همدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

اسینتوباکتربومانی یکی از عوامل ایجاد عفونت های بیمارستانی به خصوص در بخش مراقبت های ویژه است. ظهور سویه هایی با مقاومت چند دارویی اسینتوباکتربومانی مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. از جمله راه های مقابله با پدیده مقاومت آنتی بیوتیکی استفاده از داروهای گیاهی و مشتقات آنها به جای آنتی بیوتیک ها و یا در ترکیب با آنها است. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر مهارکنندگی بربرین به عنوان یکی از مشتقات زرشک، بر ایزوله های بالینی اسینتوباکتربومانی مقاوم به سیپروفلوکساسین و ایمی پنم است.

مواد و روش ها

دراین مطالعه 70 ایزوله بالینی اسینتوباکتر بومانی جمع آوری و با روش های متداول میکروب شناسی تشخیص داده شدند. مقاومت ایزوله ها در برابر ایمی پنم و سیپروفلوکساسین به روش دیسک دیفیوژن و میکرو براث دایلوشن سنجیده شد. حداقل غلظت مهاری بربرین و نیز اثر ترکیبی آن با آنتی بیوتیک ها با استفاده از روش میکرو براث دایلوشن بررسی شد.

یافته ها

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد بیش از 90 درصد ایزوله ها نسبت به سیپروفلوکساسین و ایمی پنم مقاوم بودند. میزان حداقل غلظت مهاری (MIC) ایمی پنم از 8 تا 28 وMIC  سیپروفلوکساسین از 4 تا 32 میکروگرم بر میلی لیتر تعیین شد. بربرین، MIC ایمی پنم و سیپروفلوکساسین را به طور میانگین صفر تا دو برابر و بین صفر تا 1 برابر به ترتیب کاهش داد.

نتیجه گیری

مقاومت سطح بالا به ایمی پنم و سیپروفلوکساسین در میان ایزوله های اسینتوباکتر بومانی موجب نگرانی است. بربرین به صورت ترکیب با ایمی پنم و سیپروفلوکساسین MIC را به میزان مناسبی کاهش می دهد که می توان از آن به عنوان ماده موثری جهت کاهش مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری ها استفاده کرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
44 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2104273 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!