مقایسه هوش اجتماعی و هویت جنسی، پرخاشگری و گرایش به اعتیاد در نوجوانان وابسته به بازی های ویدئویی و نوجوانان عادی
هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه هوش اجتماعی و هویت جنسی، پرخاشگری و گرایش به اعتیاد در نوجوانان وابسته به بازی های ویدئویی و نوجوانان عادی بود.
این مطالعه به روش مقایسه ای با دو گروه شاهد و تجربی انجام شد. از بین تمام نوجوانانی که بازی های ویدئویی آنلاین از جمله Grand Theft Auto (GTA) را بازی می کردند، 60 نفر به عنوان گروه تجربی و 60 نفر به عنوان گروه شاهد به صورت در دسترس انتخاب شدند و به سوالات پرسش نامه های هویت جنسی و هوش اجتماعی، پرخاشگری و گرایش به اعتیاد پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها حاکی از تاثیرگذار بودن متغیر هوش اجتماعی و گرایش به اعتیاد به بازی های رایانه ای با توجه به هویت جنسی افراد بر نوجوانان وابسته به بازی بود. همچنین، اعتیاد به بازی تاثیرات چندانی بر هویت های مردانگی و زنانگی افراد نداشت.
برنامه های تلویزیونی و رایانه ای با ارایه الگوها و سرمشق های جذاب و دوست داشتنی، یکی از منابع عمده تاثیرگذار بر رفتار کودکان و نوجوانان می باشد. پیشنهاد می شود با نظارت و کنترل ورود بازی ها به بازار، تغییر ساختار بازی ها متناسب با فرهنگ بومی و آموزه های دینی جامعه و در نهایت، تولید بازی های نشات گرفته از بافت جامعه ایران و متناسب با شرایط فرهنگی جامعه توسط مسوولان نظام اجرایی و بنیاد ملی بازی های رایانه ای، از ایجاد تعارضات آشکار فرهنگی و دوگانگی تربیتی و یا ارزشی و تغییر هویت در استفاده کنندگان کودک و نوجوان ایرانی جلوگیری شود.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.