موانع و تسهیل کننده های اجتماعی شدن حرفه ای در پرستاری: یک مرور سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اجتماعی شدن حرفه ای به عنوان یک موضوع مهم در پرستاری، فرآیندی است که طی آن پرستاران تازه کار به پرستاران حرفه ای با عملکرد مناسب تبدیل می شوند. اجتماعی شدن پرستاران از ضروریات این حرفه مراقبتی بوده و رابطه مستقیمی با کیفیت خدمات ارایه شده توسط پرستاران را دارد؛ لذا هدف از انجام این مطالعه، بررسی موانع و تسهیل کننده های اجتماعی شدن حرفه ای پرستاران است.

مواد و روش ها

این مطالعه مروری با روش Broom انجام گرفت. مطالعات متناسب با هدف پژوهشی، دارای زبان انگلیسی و یا فارسی که دسترسی به متن کامل آن ها ممکن بود، وارد مطالعه شدند. کلیدواژه های مورد استفاده شامل اجتماعی شدن حرفه ای،پرستاری، موانع و تسهیل کننده بود. برای یافتن مطالعات از پایگاه های اطلاعاتی معتبر فارسی و بین المللی,SID Magiran، Iranmedex، Google Scholar، Medline، Scopus، Elsevier، Pubmed، Sciencedirectاستفاده شد. در نهایت 31 مقاله وارد مطالعه شدند.

یافته ها

یافته ها نشان دادند عوامل سازمانی، سیستم جذب نامناسب دانشجویان، فاصله بین تیوری و عمل و دیدگاه جامعه نسبت به حرفه پرستاری، ازموانع اجتماعی شدن حرفه ای پرستاران بودند. همچنین اصلاح منابع و ساختار آموزشی، فراهم کردن محیط آموزشی پذیرا، استفاده از الگوهای شایسته، توانمندی فردی و حرفه ای پرستاران از تسهیل کننده های این فرآیند بودند.

نتیجه گیری

اجتماعی شدن موثر در حرفه پرستاری مستلزم فراهم بودن شرایط و تمهیدات در عرصه آموزش و خدمات است. مدیران پرستاری برای ارتقاء کیفیت خدمات درمانی و رضایت مندی بیماران بایستی موانعاجتماعی شدن را مورد توجه قرار داده و در جهت رفع این موانع تلاش کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p2105101 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!