داروشناسی و روش های درمان دارویی در مصر باستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 هر جا نام تمدنی می درخشد، بی شک طب و داروسازی به قدمت و عظمت آن در کنارش وجود دارد. تمدن های عظیم همواره داروسازی سترگی نیز داشته اند. در میان تمدن های باستان، مصر همواره یکی از سمبل های طب و داروسازی بوده است. شاید بتوان این پیشرفت را ناشی از نگاه آنان به زندگی پس از مرگ و حیات دوباره و جاودانی پس از مرگ دانست. هشت کتاب (پاپیروس) پزشکی مصر باستان دربردارنده مطالب دارویی هستند که از بین آنان پاپیروس ابرس با حدود 700 دارو و بیش از800 دستور ساخت دارو بیشترین شمار دارو و ساخت آن را دربر دارد، البته در متون غیر پزشکی نیز انواع داروها ذکر شده است.

مواد و روش ها

پژوهش یادشده درصدد بررسی روش های درمان دارویی در مصر باستان می باشد که به روش مطالعه و بررسی کتابخانه ای با تکیه بر منابع تاریخ پزشکی انجام گرفته است.

یافته ها

داروهای مورد استفاده در مصر باستان از 3 نوع گیاهی، حیوانی، معدنی بودند. داروها در آن روزگار به 5 روش دهانی، مقعدی، واژینال، موضعی و بخور استعمال می شده اند. 70% داروها از طریق دهان و در واقع گوارش استفاده می شدند. داروها از طریق یک حامل برای بیماران تجویز می شدند، این حامل ها یا ماده های نگهدارنده عبارت بودند از: آب، عسل، شیر، روغن، چربی، شراب و آبجو که اثر دارو را افزایش می دانند یا استعمال را لذت بخش می کردند. مصریان باستان داروها را به اشکال مختلف مصرف می کردند: قرص های لوزی شکل، ژله مانند، ترکیبات مایع، استنشاقی، بخور و مومی شکل و تزریقی. آنان از داروهایی که شناخته بودند در مواردی چون ناتوانی جنسی، پیری، عفونت ها و... بهره فراوان می بردند.

نتیجه گیری

هشت کتاب (پاپیروس) پزشکی مصر باستان دربردارنده مطالب دارویی هستند که کم تر مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه منابع پزشکی و غیر پزشکی مصر باستان و یافتن شیوه های درمان به وسیله داروهای مورد استفاده در آن دوران، می تواند به بشریت و جامعه پزشکی و داروسازی در امر درمان و تولید داروهایی طبیعی با منشا گیاهی، حیوانی، معدنی و فاقد مواد شیمیایی که عوارض جانبی فراوان برای بیمار ایجاد می کنند، کمک شایانی نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2105493 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!