بررسی و نقد دلایل ناهمسانی خلود و عذاب در اندیشه ابن عربی و تابعان
از جمله نقدهای مهم منتقدان مکتب ابن عربی، تاویلات غریبی است که او و برخی تابعانش درباره برخی آیات قرآن ارایه داده اند و در شمار آنها مسئله خلود در جهنم است. ابن عربی با انکار ملازمه و همسانی «خلود در دوزخ» و «معذب بودن» بر این باور است که مخلدان در آتش و جهنم، با گذر از دورهای، با آنکه در جهنم جاودانه اند، معذب نخواهند بود و به گونه ای از تنعم میرسند. این دسته کوشیده اند با بهره گیری از مبانی تصوف و عرفان، همچون فطرت، سبقت رحمت بر غضب، جواز تخلف وعید الهی و... این مدعا را به اثبات برسانند. در این نوشتار برآنیم تا ضمن اشاره به دلایل، به بررسی و نقد آنها بپردازیم. از منظری کلان، دو گونه نقد بر نظریه و استدلال های ابن عربی وارد است نخست آنکه برخی مبانی به نظر درست یا دقیق نمی آید؛ دوم با فرض پذیرش برخی مبانی، نمیتوان به درستی مدعای مورد نظر رسید و استدلال صورت گرفته خدشه پذیر است.
ابن عربی ، خلود در دوزخ ، عذاب ، انقطاع عذاب ، تاویل ، آیات خلود
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.