بررسی ارتباط بین نگرش و التزام عملی به نماز و اضطراب مرگ در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نارسایی مزمن کلیه وضعیتی تنش زا است و مبتلایان به این بیماری بدلیل شرایط استرس آور جسمی و روحی خود با ترس از مرگ مواجهه هستند. مطالعات نشان داده اند نماز با آرامش بیشتر و کاهش سطح اضطراب و تنش در بیماران همراه است. هدف از این مطالعه تعیین رابطه بین نگرش و التزام عملی به نماز و سایر تعیین کننده ها با اضطراب مرگ در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه بود.

روش کار

در این پژوهش توصیفی- تحلیلی، 180 بیمار مبتلا به نارسایی مزمن کلیه مراجعه کننده به بیمارستان های دارای بخش دیالیز شهر کاشان در سال 1397 به روش نمونه گیری در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل: پرسشنامه اطلاعات زمینه ای، نگرش و التزام عملی به نماز و اضطراب مرگ تمپلر بودند. داده ها در نسخه 16 نرم افزار SPSS و با استفاده از مدل رگرسیون خطی به صورت تک متغیره و چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

میانگین سن نمونه های تحت مطالعه 66/13 ± 95/55 سال، %83 بیماران ساکن شهر و %72 نمونه ها علاوه بر نارسایی کلیه به سایر بیماری ها نیز مبتلا بودند. میانگین نمره اضطراب مرگ در بیماران تحت مطالعه 11/3 ± 56/7 (در حد متوسط) بود. در این مطالعه همبستگی معکوس و معنی دار بین نمره سن و نمره نگرش و التزام عملی به نماز با نمره اضطراب مرگ وجود داشت به ترتیب (166/0 - = r ، 148/0 - = r). در تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون خطی به روش تک متغیره به ترتیب متغیرهای محل زندگی در روستا، سن بیشتر، عدم ابتلا همزمان به سایر بیماری ها و نگرش و التزام به نماز بطور معنی داری با کاهش اضطراب مرگ همراه بودند. در روش آنالیز چند متغیره به ترتیب متغیرهای محل زندگی، ابتلا همزمان به سایر بیماری ها و سن به عنوان پیشگویی کننده های اضطراب مرگ بودند.

نتیجه گیری

اگرچه برخی از تعیین کننده های اضطراب مرگ مثل سن را نمی توان تغییر داد اما مداخلاتی مثل حمایت و مراقبت بیشتر در مورد برخی تعیین کننده ها، بخصوص در بیماران کلیوی که دارای سایر بیماریها نیز هستند و همچنین تشویق بیماران به نماز و دعا می تواند اضطراب مرگ بیماران کلیوی را کاهش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2108358 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!