تاثیر مصرف سیلیبوم ماریانوم همراه با یک دوره تمرینات فزاینده بر پاسخ اکسیدانی به یک جلسه تمرین حاد در کشتی گیران جوان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

فعالیت ورزشی شدید موجب تولید رادیکال های آزاد و آسیب های ناشی از استرس اکسایشی می شود. در این ارتباط، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر مصرف سیلیبوم ماریانوم همراه با یک دوره تمرینات فزاینده بر پاسخ اکسیدانی به یک جلسه تمرین حاد در کشتی گیران جوان انجام شد.

روش بررسی

20 نفر از کشتی گیران خوب تمرین کرده، پس از اخذ رضایتنامه کتبی به صورت تصادفی به دو گروه تمرین با مکمل سیلیبوم ماریانوم و تمرین با دارونما تقسیم شدند. گروه مکمل سیلیبوم ماریانوم سه بار در روز با دوز 300 میلی گرم به مدت چهار هفته مکمل دهی شدند. خون گیری قبل و بلافاصله بعد از یک جلسه تمرین یکسان قبل از مکمل دهی و یک ماه پس از آن انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه های مکرر و نیز از آزمون t مستقل استفاده گردید.

یافته ها:

 از نظر بین گروهی، مقادیر سوپراکسید دیسموتاز قبل از تمرین و پس از مکمل دهی (032/0=P) و بلافاصله پس از تمرین و پس از مکمل دهی (002/0=P) در گروه سیلیبوم ماریانوم افزایش معناداری داشت. همچنین کاهش معناداری در مقادیر مالون دی آلدهید قبل از تمرین و پس از مکمل دهی (001/0=P) و بلافاصله بعد از تمرین و پس از مکمل دهی (001/0=P) در گروه سیلیبوم ماریانوم وجود داشت. علاوه براین، مقادیر آنتی اکسیدان تام قبل از تمرین و پس از مکمل دهی (001/0=P) و بلافاصله بعد از تمرین و پس از مکمل دهی (008/0=P) در گروه سیلیبوم ماریانوم افزایش معناداری داشت. با توجه به آزمون تحلیل واریانس با اندازه های مکرر، میانگین مقدار مالون دی آلدهید در گروه سیلیبوم ماریانوم کمتر از گروه کنترل بود.

نتیجه گیری: 

می توان گفت مصرف مکمل سیلیبوم ماریانوم در ورزش های فزاینده سبب کاهش شاخص های اکسیدانت و افزایش شاخص های آنتی اکسیدان می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2109445 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!