تعیین ویژگی های مقاومت آنتی بیوتیکی و مولکولی سودوموناس آئروژینوزای جدا شده از مبتلایان به سیستیک فیبروزیس (CF) مراجعه کننده به آزمایشگاه پاتوبیولوژی قلهک در شهر تهران طی سال های 97-1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سویه های سودوموناس آیروژینوزای جداشده از ریه بیماران مبتلا به سیستیک فیبروزیس (CF: Cystic Fibrosis) اغلب سویه هایی هتروژن و مقاوم به آنتی بیوتیک هستند. در این ارتباط، در مطالعه حاضر به بررسی ویژگی های مقاومت آنتی بیوتیکی و تعیین تنوع ژنتیکی این باکتری با استفاده از یک روش مولکولی مبتنی بر توالی های تکراری در نمونه های جداشده از بیماران ایرانی پرداخته شد.

روش بررسی

این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی در ارتباط با 100 سویه سودوموناس آیروژینوزا که از مبتلایان به CF جداسازی شده بودند، انجام شد. جدایه ها با استفاده از آزمون های بیوشیمیایی استاندارد شناسایی و سپس الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آن ها تعیین شدند. تنوع سویه ها با استفاده از روش های مولکولی ERIC-PCR  (Enterobacterial Repetitive Intergenic Consensus-Polymerase Chain Reaction) و BOX A1R-PCR (BOX A1R-Based Repetitive Extragenic Palindromic-PCR) تعیین گردید. ارتباط بین انواع مولکولی و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی نیز با استفاده از آزمون آماری مربع کای مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها: 

نتایج حاکی از آن بودند که 35 درصد از سویه ها مقاومت چند دارویی داشته اند؛ در حالی که تنها دو سویه فنوتیپ جهش یافته قوی (HP: Hypermutator) را از نشان دادند. اکثر سویه ها (96 درصد) به ریفامپین مقاوم بودند و بیشترین میزان حساسیت مربوط به آنتی بیوتیک های استرپتومایسین (96 درصد)، ایمی پنم و مروپنم (به ترتیب با 93 و 94 درصد) بود. در بررسی مولکولی، BOX A1R-PCR توانست 24 الگو را در هشت خوشه و ERIC-PCR 26 الگو را در نه خوشه در کل جمعیت ایجاد کند.

 نتیجه گیری:

 فراوانی بالای تنوع و مقاومت چندگانه آنتی بیوتیکی در سویه های سودوموناس آیروژینوزای جدا شده از بیماران CF در ایران، تهدیدکننده سلامت جامعه می باشد؛ بنابراین یافته های مطالعه حاضر می تواند به درک تکامل این باکتری در بیماران CF و کمک به یافتن اهداف دارویی جدیدتر برای کنترل عفونت مزمن CF منجر شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2109447 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!