بررسی بهای تمام شده انتشار یک مقاله در مجلات منتخب دانشگاه علوم پزشکی یزد با استفاده از تکنیک هزینه یابی بر مبنای فعالیت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

از آن جایی که مجلات علمی- پژوهشی جزء خدمات هزینه بر و وابسته به دولت محسوب می شوند، هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین بهای تمام شده انتشار یک مقاله در مجلات منتخب دانشگاه علوم پزشکی یزد با استفاده از تکنیک هزینه یابی بر مبنای فعالیت بود.

روش بررسی

در این تحقیق توصیفی، جهت محاسبه بهای تمام شده انتشار یک مقاله در سه مجله علمی- پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی یزد، ابتدا فرایند انتشار یک مقاله ترسیم و تمام فعالیت های این فرایند استخراج شد. همچنین، کلیه فعالیت های ثانویه مرتبط از طریق بررسی متون، مشاهده و مصاحبه با صاحبان فرایند مشخص گردید. سپس مراکز هزینه ای مرتبط با تمامی فعالیت های اولیه و ثانویه مشخص و داده های هزینه ای مرتبط با این مراکز هزینه از اسناد مالی استخراج و بهای تمام شده انتشار یک مقاله مورد محاسبه قرار گرفت.

یافته ها

بهای تمام شده مجله Food Quality and Hazards Control، 17131509 ریال؛ طلوع بهداشت، 8337468 ریال و ماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شهید صدوقی یزد، 5343960 ریال برآورد گردید. مراحل ویراستاری و صفحه آرایی و بررسی اولیه، بیشترین سهم هزینه را در بین مراحل انتشار یک مقاله به خود اختصاص داد. بیشترین درصد هزینه بری در مجموع فعالیت های اولیه و ثانویه نیز مربوط به هزینه نیروی انسانی بود.

نتیجه گیری

مراحل بررسی اولیه، صفحه آرایی و ویراستاری از جمله مراحل پرهزینه در فعالیت های مجله به شمار می رود. با توجه به این که هزینه نیروی انسانی عمده ترین هزینه در انتشار یک مقاله می باشد، بهبود عملکرد در حوزه مدیریت منابع انسانی، می تواند در کاهش هزینه های تمام شده تاثیرگذار باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
277 تا 284
لینک کوتاه:
magiran.com/p2109496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!