مدیریت مصرف و نقش آن در پیشگیری از کالاهای قاچاق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

در این نوشتار تحقیقی پدیده قاچاق کالا و ارز از منظر عامل تقاضا مورد بررسی قرار گرفته است. در حوزه تقاضا بیشترین توجه و رویکرد به مصرف کالاهاست . رویکرد اصلی ما بر مبنای روان شناسی اجتماعی شکل گرفته است و بر این مبنا سه مولفه اصلی یعنی همانندسازی، تقلید و الگوسازی در زمینه مصرف کالاهای قاچاق مد نظر قرار گرفته است. در واقع سوال اصلی این نوشتار آن است که در حوزه روان شناسی اجتماعی تقاضای کالاهای قاچاق با چه مولفه هایی تبیین می شود و سه عنصر همانندسازی، تقلید و الگوسازی در مصرف کالاهای قاچاق چه جایگاهی دارد ؟

روش تحقیق

ازمنظر هدف، کاربردی، به لحاظ زمان، مقطعی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی پیمایشی است؛ مصاحبه ساختاریافته با افراد موثر در انجام تحقیق، به کارگیری فن دلفی و همچنین استفاده از پرسشنامه استاندارد ازجمله روش های گردآوری اطلاعات در این پژوهش بوده است. برای انجام تجزیه و تحلیل داده ها از معادلات ساختاری و مدل سازی بر مبنای داده های پرسشنامه استفاده شد .روایی و پایایی از طریق نرم افزارهای  PLS وspss  محاسبه شده است.

نتیجه

در میان عوامل بیرونی سه عامل گرایش های شخصی، قبیله ای و گروه اجتماعی بالاترین سطح را داشته و در عوامل درونی نیز خودشکوفایی و برانگیختگی بالاترین ضریب را داشته اند. با عنایت به آن چه درباره تقلید و انواع آن آمده است تقلید مبتنی بر ویژگی با ضریب 0.82 در صدر این عامل قرار گرفته و نیز در الگوهای خرید، متغیر شبکه های آنلاین با ضریب رگرسیونی 0.86 بالا ترین سطح را داشته است. سطح مصرف کالاها در مولفه های مصرف گرایی نیز با 0.81 ضریب رگرسیونی، درصدر قرار گرفته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 167
لینک کوتاه:
magiran.com/p2109775 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!