بررسی سندرم متابولیک در بین لکوموتیورانان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مساله و اهداف

غربالگری عوامل خطر سندرم متابولیک در بین رانندگان تجاری و لکوموتیورانان که مشاغل حساس از نظر ایمنی دارند، مساله بسیار مهمی در ایمنی سیستم حمل و نقل می باشد. سندرم متابولیک شامل ترکیبی از اختلال در پروفایل لیپید، فشار خون و دورکمر بالا است که کاهش کیفیت زندگی این بیماران و افزایش هزینه های مرتبط با سلامت را در آنان در پی دارد. هدف این مطالعه بررسی ریسک فاکتورهای مربوط به سندرم متابولیک در بین لکوموتیورانان بوده است.

روش اجرا:

 این مطالعه مقطعی در بیمارستان بهارلو، دانشکده علوم پزشکی تهران، بر روی 281 راننده لکوموتیو که جهت انجام معاینات سالیانه به درمانگاه طب کار مراجعه کرده بودند، انجام شد. ویژگی های دموگرافیک ثبت شد و فشار خون، اندکس توده بدنی (BMI)،  دور کمر رانندگان اندازه گیری شد. همچنین نمونه خون ازشرکت کنندگان برای ارزیابی آزمایشگاهی قند خون ناشتا (FBS)، تری گلیسرید و لیپوپروتیین های HDLو LDL گرفته شد. سندرم متابولیک بر اساس کرایتریای NCEP ATP III  تعریف شد.

یافته ها

همه شرکت کنندگان مرد و با متوسط سنی 10± 43سال   و میانگین شاخص توده بدنی (67/3) 60/26 بودند. سندرم متابولیک در 53 (21%) از رانندگان تشخیص داده شد. شایع ترین ریسک فاکتور سندرم متابولیک دربین شرکت کنندگان تری گلیسرید بالاتر از mg/dl 150 بود.

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه حاکی از شیوع نسبتا بالای سندرم متابولیک در بین لکوموتیورانان بود. مطالعات بیشتری در جهت غربالگری سندرم متابولیک در این گروه شغلی با توجه به اینکه جز مشاغل حساس می باشند و تناسب شغلی در آنان حایز اهمیت فراوان می باشد، نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2110183 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!