اثربخشی ارزش های اخلاقی در کیفیت زندگی کاری پرستاران با نقش میانجی گری اخلاق حرفه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ارتقاء کیفیت زندگی کاری یکی از عوامل مهم برای جذب و حفظ کارکنان است. عوامل متعددی بر کیفیت زندگی کاری پرستاران تاثیر دارد که از آن جمله می توان به اخلاق حرفه ای و ارزش های اخلاقی اشاره کرد.

روش کار

این پژوهش، از لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش تمامی پرستاران شاغل در بیمارستان های دولتی شهر زنجان را شامل می شود که با استفاده از فرمول کوکران 266 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند ولی از این تعداد تنها به 182 پرسشنامه به صورت کامل پاسخ داده شد. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه اخلاق حرفه ای قاسم زاده و همکاران (1393)، پرسشنامه محقق ساخته ارزش های اخلاقی و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری بروکس و اندرسون (2005) می باشد که روایی محتوای آن به تایید اساتید و صاحب نظران رسید و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد. برای آزمون فرضیه ها از روش معادلات ساختاری و نرم افزار SmartPLS2 استفاده شد.

یافته ها:

 نتایج مطالعه نشان داد ارزش های اخلاقی بر کیفیت زندگی کاری (376/0=B و 365/4=t) و اخلاق حرفه ای (479/0=B و 479/7=t)، تاثیر مثبت و معناداری دارد. تاثیر اخلاق حرفه ای بر کیفیت زندگی کاری تایید نشد (038/0=B و 420/0t=). نقش میانجی اخلاق حرفه ای در رابطه بین کیفیت زندگی کاری و ارزش های اخلاقی تایید نشد (96/1<t).

نتیجه گیری:

 با توجه به تاثیر مثبت ارزش های اخلاقی بر کیفیت زندگی کاری پرستاران، مدیران بیمارستان ها می توانند دوره های آموزشی را در مورد اهمیت ارزش های اخلاقی برگزار کنند و در راستای کاربردی کردن آن ها، امتیازهایی را برای پرداخت و ارتقاء در نظر بگیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2110954 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!