ارزیابی غلظت بیوآئروسل ها در هوای داخلی و هوای آزاد مدارس و مهدکودک های اندیمشک در طول زمستان سال 1394

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هوا می تواند علاوه بر آلاینده های شیمیایی، حاوی میکروارگانیسم های مختلفی باشد که قادر هستند بیماری های عفونی و آلرژیک را در انسان ایجاد کنند. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی غلظت بیوآیروسل ها در هوای داخل و خارج از مدارس و مهدکودک های شهرستان اندیمشک و نیز تعیین نسبت I/O (Indoor/Outdoor) برای شناخت منبع آلودگی در طول زمستان سال 1394 انجام شد.

روش ها

در مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر 216 نمونه در ماه های دی، بهمن و اسفند از هوای داخل و خارج از مدارس و مهدکودک های شهرستان اندیمشک برداشت گردید. نمونه برداری توسط یک ایمپکتور تک مرحله ای Anderson حاوی محیط کشت و پمپ (SKC .Co) براساس روش های توصیه شده از سوی ACGIH (American Conference of Governmental Industrial Hygienists) انجام شد. نمونه های باکتریایی به مدت دو روز در دمای 37 درجه انکوبه گردیدند و نمونه های قارچی به مدت سه تا پنج روز در دمای محیط نگهداری شدند. در ادامه، کلنی ها شمارش شده و بر حسب کلنی بر متر مکعب گزارش گردیدند.

یافته ها

بیشترین میانگین تراکم باکتری داخل و خارج از فضای آموزشی مربوط به مدرسه شماره 4 به ترتیب با 1504 و 1295 کلنی بر متر مکعب بود. همچنین بیشترین میانگین تراکم قارچ داخل فضای آموزشی مربوط به مهدکودک شماره 4 به میزان 6/249 کلنی بر متر مکعب و بیشترین میانگین تراکم قارچ خارج از فضای آموزشی مربوط به مهدکودک شماره 3 به میزان 3/323 کلنی بر متر مکعب بود. علاوه براین، کمترین تراکم باکتری داخل فضای آموزشی به مدرسه شماره 6 (5/513 کلنی بر متر مکعب) و کمترین تراکم باکتری خارج از این فضا به مهدکودک شماره 5 (6/221 کلنی بر متر مکعب) اختصاص داشت. کمترین تراکم قارچ داخل فضای آموزشی نیز با میانگین کلی 6/147 کلنی بر متر مکعب در مهدکودک شماره 5 اندازه گیری شد. همچنین کمترین تراکم قارچ خارج از فضای آموزشی معادل 3/174 کلنی بر متر مکعب به دست آمد که مربوط به مهد کودک شماره 5 بود. بیشترین میانگین تراکم قارچ آسپرژیلوس فومیگاتوس داخلی در مدرسه شماره 1 به میزان 2/46 کلنی بر متر مکعب و کمترین میزان داخلی این قارچ در مهدکودک شماره 3 با مقدار 61/4 کلنی بر متر مکعب اندازه گیری شد.

نتیجه گیری

براساس نتایج به دست آمده، میانگین تراکم باکتری در فضای داخل کلیه محل های نمونه برداری شده، بیشتر از مقادیر پیشنهاد شده از سوی WHO (World Health Organization) (500 کلنی بر متر مکعب) بود که این امر می تواند بیماری های تنفسی مختلفی را برای کودکان در این سنین ایجاد نماید و سلامت آن ها را به مخاطره بیندازد. بررسی نسبت مقادیر داخل به خارج I/O در مدارس و مهدکودک های مورد مطالعه نیز نشان داد که منشا آلودگی باکتریایی، بیشتر داخل ساختمانی و قارچ خارجی می باشد؛ بنابراین نیاز به پایش مستمر و اقدامات کنترلی و مدیریتی ویژه وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
199 تا 207
لینک کوتاه:
magiran.com/p2111231 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!