بررسی شرایط بهینه عملیاتی در گیاه پالایی خاک های آلوده به فلز سنگین روی توسط گیاه اسفناج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

افزایش تدریجی غلظت فلزات سنگین در خاک، مخاطرات جدی را بر سلامت انسان و سایر موجودات زنده وارد می نماید. در این تحقیق، شرایط بهینه عملیاتی در گیاه پالایی خاک های آلوده به فلز سنگین روی توسط گیاه اسفناج بررسی شد.

روش ها

در این مطالعه تجربی، غلظت های مختلف کلریدروی (0، 100، 250، 500، 1000، 1500 و 2000میکرومولار)،به مدت چهار هفته در محیط کشت هیدروپونیک، در مرحله چهار برگی بر گیاه اسفناج اثر داده شد و پارامترهای رشد، فیزیولوژیک و مقدارعنصر روی تجمع یافته در ریشه و اندام های هوایی آنها اندازه گیری گردید.آزمایش با طرح کاملا تصادفی و در سه سطح تیمار انجام شد.

یافته ها

در گیاه اسفناج با افزایش غلظت کلریدروی در محلول غذایی، زیتوده (Biomass) ریشه و بخش هوایی، کلروفیل a، کلروفیل کل و سطح برگ کاهش معنی داری یافت که بیشترین کاهش مربوط به تیمار 2000میکرومولار کلریدروی بود. انباشت پرولین در بخش هوایی گیاه، با بالا رفتن غلظت روی، افزایش معنی داری نشان داد؛بطوریکه در تیمار 2000میکرومولار روی، میزان انباشت 57/2برابر تیمار شاهد بود.همچنین، میزان انباشت روی در تیمار 2000میکرومولار در بخش های هوایی و ریشه به ترتیب 02/324 و 46/355 میلیگرم برکیلوگرم وزن خشک بود.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه اسفناج از نظر شاخص های رشد، کلروفیل a، کلروفیل کل، کربوهیدرات و سطح برگ نسبت به غلظتهای پایین روی از خود مقاومت نشان می دهد و نیز دوره رشد اسفناج نسبتا کوتاه و با عملکرد بالا می باشد،می توان از این گیاه به عنوان گیاهی بیش اندوز برای پالایش خاکهای آلوده به روی استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
216 تا 233
لینک کوتاه:
magiran.com/p2111242 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!