تاثیر مکمل یاری با سین بیوتیک بر مدیریت خستگی و وضعیت سلامت روان در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید تحت درمان با لووتیروکسین: یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی تصادفی دو سو کور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تا زمان اجرای این مطالعه، هیچ گزارشی در مورد اثر پروبیوتیک ها به ویژه سین بیوتیک در کنترل و بهبود علایم بیماری کم کاری تیرویید ارایه نشده بود. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی تاثیر مکمل یاری سین یوتیک بر مدیریت خستگی و وضعیت سلامت روان در بیماران مبتلا به کم کاری تیرویید تحت درمان با لووتیروکسین انجام شد.

روش ها:

این پژوهش، به شیوه ی کارآزمایی بالینی تصادفی دو سو کور انجام شد. 60 بیمار مبتلا به کم کاری تیرویید تحت درمان با داروی لووتیروکسین به طور تصادفی به دو گروه 30 نفره ی دریافت کننده ی 500 میلی گرم مکمل سین بیوتیک (گروه مورد) و دارونما (گروه شاهد) به مدت 8 هفته دسته بندی شدند.

یافته ها:

مکمل یاری با سین بیوتیک در گروه مورد باعث کاهش قابل ملاحظه در خستگی عمومی گردید (002/= P). اگر چه سایر ابعاد خستگی در گروه سین بیوتیک روند کاهشی نشان داد، اما هیچ یک از تغییرات از نظر آماری معنی دار نبود. علاوه بر این، مکمل سین بیوتیک میانگین امتیاز اضطراب را در گروه سین بیوتیک به طور معنی داری در پایان مطالعه کاهش داد (028/0 = P)؛ در حالی که تاثیر معنی داری بر روی میزان علایم افسردگی، اضطراب و استرس افراد گروه مورد نسبت به گروه شاهد نداشت.

نتیجه گیری:

مکمل سین بیوتیک در بیماران مبتلا به کم کاری تیرویید به مدت 8 هفته اثرات مفیدی بر خستگی عمومی و اضطراب داشت، اگر چه این اثر معنی دار در مقایسه ی بین دو گروه، مشاهده نشد. مکمل سین بیوتیک، می تواند به عنوان یک راهکار درمانی برای بهبود علایم بیماران مبتلا به کم کاری تیرویید در نظر گرفته شود. مطالعات بیشتری با حجم نمونه ی بزرگ تر و مدت زمان طولانی تر برای تایید این یافته ها پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2112466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!