بررسی کتب مفردات از الحشایش (3 ق) تا محیط اعظم (13 ق) با تکیه بر کتاب های شاخص در مناطق تحت حکومت اسلام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

مفردات، اجزای گیاهی، حیوانی و معدنی هستند که ضمن کاربرد مستقل در درمان، به عنوان پایه ساخت داروهای ترکیبی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از اولین کتاب هایی که در سرزمین های اسلامی به موضوع مفردات پرداخته، ماتریامدیکا اثر دیسقوریدوس گیاه شناس قرن اول میلادی است که در قرن 3 قمری به عربی ترجمه شده و آخرین آن ها در قرن 13 قمری با عنوان محیط اعظم به نگارش درآمده است. به دلیل اهمیت مبحث مفردات تا کنون مطالعاتی در این زمینه صورت گرفته، اما هیچ یک به معرفی مجموعه مفردات طی سده های 3 تا 13 قمری در قلمروی سرزمین های اسلامی نپرداخته اند. هدف از مطالعه حاضر، گردآوری اطلاعات کتاب شناسی و محتوایی این آثار از قرن 3 تا 13 قمری است.

مواد و روش ها:

پژوهش توصیفی-تحلیلی حاضر به روش کمی دوره‏پژوهی و از طریق جست‏وجو در فهرست‏واره ها و منابع الکترونیک برای یافتن آثار تالیف‏یافته در سیر زمانی قرون 3 الی 13 قمری انجام شد. سپس آثار شاخص و برجسته در مناطق تحت حکومت اسلام، بر اساس معیارهای مشخص، برگزیده و به صورت مجزا و اساسی مطالعه شدند.

یافته ها:

در طول 10 سده مذکور، 192 اثر در زمینه مفردات نگارش یافته است. از میان آن ها و بر اساس معیارهای مشخص، 31 اثر به عنوان آثار برجسته شناسایی شده‏اند که در 20 اثر به صورت اختصاصی به مبحث مفردات، 6 اثر به مفردات و قرابادین توام با یکدیگر و در 5 اثر دایره المعارف گونه، به مفردات در کنار سایر موضوعات پزشکی پرداخته‏ شده است.

بحث و نتیجه گیری:

بر اساس مطالعات صورت گرفته این نکته استنباط می شود که تغییرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در قلمروی سرزمین های اسلامی، روند تالیف کتب مفردات را متوقف نساخته و هرچند با کمیت های متفاوت اما در طول این 10 قرن ادامه یافته است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
269
لینک کوتاه:
magiran.com/p2117867 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!