ارائه الگوریتم پویا با استفاده از مدل های فرااکتشافی در جریان داده ها براساس نمونه گیری مجدد به منظور ارتقاء پیش بینی پاسخ مشتریان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف از پژوهش حاضر مواجهه با مشکل عدم توازن داده ها به عنوان یک مسئله نهادینه شده در حوزه تحقیقات علوم انسانی است. عدم توازن در بین داده های متعلق به کلاس اقلیت و اکثریت باعث تمایل الگوریتم های طبقه بند به سمت کلاس اکثریت می شود.

روش شناسی:

 در این پژوهش پس از بررسی داده های اولیه و ملاحظه ضعف و مشکل الگوریتم های پیش بینی برای این داده ها، از روش های مختلف متوازن سازی داده ها و تقویت قدرت پیش بینی الگوریتم ها بر اساس مدل های فرااکتشافی استفاده شده است. 

یافته ها:

نتایج نشان داد که با استفاده از داده های اولیه به هیچ وجه نمی توان به یک پیش بینی قابل اتکا و قابل استفاده دست یافت. به کارگیری روش های نمونه گیری مجدد با استفاده از خوشه بندی مشتریان و ترکیب کلاس های اقلیت و اکثریت به روش های مختلف و مطابق با الگوریتم ارایه شده می تواند توان پیش بینی طبقه بند ها را به طرز شگفت انگیزی افزایش داده و در موقعیت های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. 

نتیجه گیری:

 این پژوهش با استفاده از نتایج حاصل از کدهای XML استخراج شده در هر مرحله به شناسایی هر چه دقیق تر مشتریان بالقوه پرداخته و نیز با ترکیب معیارهای مختلف ارزیابی مدل به روشی ابتکاری در جهت تغییر خروجی مدل های پیش بینی از حالت باینری به فازی، گامی فراتر از یافته ها و نتایج پژوهش های پیشین برداشته شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p2118473 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!