ارزش های فرهنگی سطح فردی: بررسی سبک های تصمیم گیری بین مشتریان جمع گرا و فردگرا (نمونه پژوهی: مشتریان تایرهای رادیال سواری تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

مصرف کنندگان تایر خودرو، هم از جنبه گروه محصول های مختلف تایر و هم از لحاظ ارزش های فرهنگی در سطح فردی، به دسته های متفاوتی بخش بندی می شوند. یکی از ابعاد فرهنگی تاثیرگذار در تصمیم گیری خرید، بعد فرهنگی جمع گرایی فردگرایی است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی سبک های تصمیم گیری خرید بین مشتریان تایرهای رادیال سواری در شهر تهران با توجه به میزان گرایش مشتریان به ارزش های فرهنگی جمع گرایی فردگرایی در سطح فردی اجرا شده است.

روش

برای دستیابی به هدف پژوهش، از مدل سبک های تصمیم گیری خرید مصرف کننده اسپرولز و کندال (1986) و مقیاس ارزش های فرهنگی سطح فردی یوو، دونثو و لنارتویز (2011) استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان تایرهای رادیال سواری شهر تهران بودند. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، تعداد نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 385 نفر محاسبه شد؛ اما برای اطمینان، 420 پرسش نامه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده بین افراد توزیع و 388 پرسش نامه جمع آوری شد. 

یافته ها

نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ارزش های فرهنگی بر رفتار مصرف کننده تاثیرگذار است و در بین ابعاد تاثیرگذار در تصمیم گیری برای خرید، بعد فرهنگ از جایگاه ویژه ای برخوردار است. پس از تجزیه وتحلیل داده ها، از بین هشت سبک تصمیم گیری اسپرولز و کندال، هفت سبک تصمیم گیری شناسایی و تایید شد.

نتیجه گیری

در بررسی سبک های تصمیم گیری خرید در بین افراد فردگرا و جمع گرا مشخص شد که در سبک های «سردرگمی مصرف کننده به واسطه انتخاب های فراوان»، «عادت گرایی و وفاداری به یک برند» و «حساسیت به برند کالا»، بین افراد فردگرا و جمع گرا تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، برای هر دو گروه مشتری جمع گرا و فردگرا، سبک تصمیم گیری «حساس بودن به کیفیت» در اولویت بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 182
لینک کوتاه:
magiran.com/p2118979 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!