نقش سیرت نیکوی مدیران بر سکوت کارکنان با میانجی گری کار تیمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سکوت سازمانی که به عنوان یکی از موانع پیشرفت سازمان ها مطرح شده است با سیرت نیکو و کار تیمی بهبود می یابد. این مطالعه باهدف تعیین نقش سیرت نیکوی مدیران بر سکوت کارکنان با میانجی گری کار تیمی در کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی انجام شده است.

مواد و روش ها

این پژوهش توصیفی- همبستگی، مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری است. نمونه پژوهش شامل 175 نفر از کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های استاندارد سیرت نیکوی مدیران بارکر و کوی (2003)،کارتیمی لنچیونی(2000) و سکوت سازمانی واکولا و بورادوس(2005) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS 24 و LISREL 8.8 تحلیل شد.

یافته ها

اثر مستقیم سیرت نیکوی مدیران بر سکوت سازمانی (t=-3/19 ، β=-0/41)، اثر مستقیم کارتیمی بر سکوت سازمانی (t=-4/48 ، β=-0/48) و اثر مستقیم سیرت نیکوی مدیران بر کار تیمی (t=3/39 ، β=0/36) معنادار بود. همچنین ضریب اثر غیرمستقیم سیرت نیکوی مدیران بر سکوت سازمانی 0/17 بود که نقش معنا دار کار تیمی در تاثیر سیرت نیکوی مدیران بر سکوت سازمانی را نشان می دهد.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان داد که سیرت نیکوی مدیران با میانجی گری کار تیمی باعث کاهش سکوت در کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی می شود. براین اساس توصیه می شود که مدیران با ارتقای اخلاق حرفه ای و منش های اخلاقی خود، اصل احترام به کرامت انسانی را مورد توجه قرار داده و موجبات کارتیمی را فراهم آورند.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2123595 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!