فهرست مطالب
فصلنامه اخلاق زیستی
پیاپی 34 (زمستان 1398)
- تاریخ انتشار: 1399/03/07
- تعداد عناوین: 8
-
-
صفحات 7-15زمینه و هدف
اصل احترام به خودمختاری فردی از جمله مسایل چالش برانگیز در اخلاق زیست پزشکی معاصر است. نظر به چالشی که درباره تعارض این اصل با اصول اخلاق اسلامی وجود دارد، این مطالعه با هدف تحلیل اصل احترام به خودمختاری فردی و تطبیق آن با انسان شناسی قرآنی صورت گرفته است.
مواد و روش هادر این پژوهش تحلیلی، در سه سطح به تحلیل و مقایسه مفاهیم، قضایا و مبانی فلسفی اصل احترام به خودمختاری فردی و تطبیق آن با انسان شناسی قرآنی پرداخته می شود.
یافته هامبنای فلسفی اصل احترام به خودمختاری فردی، آزادی و اختیار انسان در وضع قواعد اخلاقی و تبعیت نکردن از احکام بالادستی است. در نگاه اول، چنین مبنایی با اصول اسلامی که خداوند را واضع احکام اخلاقی می داند در تعارض است، اما با تدقیق در مفاهیم قرآنی، درکل تعارضی بین این اصل با دیدگاه قرآنی دیده نمی شود؛ زیرا بر اساس نص قرآن، خداوند از روح خود در انسان دمیده و تمام اسماء الله را به وی تعلیم داده است. مبنای گرایش انسان به خداوند فطرت الهی است که در نهاد همه انسان هاست و دین نیز مبتنی بر آن است؛ بنابراین، همان طور که در فلسفه کانت پیروی از احکام کلی عقل عملی، پیروی از احکام بالادستی و امری بیرون از انسان به حساب نمی آید، تبعیت از خداوند و دستورات دین نیز چنین است.
نتیجه گیرینتایج نشان می دهد که مبنای فلسفی اصل احترام به خودمختاری فردی، همان اراده آزاد انسان است و تعارضی با فطرت دین گرای انسان ندارد.
کلیدواژگان: اخلاق زیست پزشکی، خودمختاری، فطرت، قرآن -
صفحات 17-31زمینه و هدف
از زمان تدوین منشور ملل متحد کرامت انسانی تاثیر مهمی در ابعاد مختلف هنجارهای حقوق بشری داشته است. به خصوص محاکم داخلی و بین المللی همواره برای تفسیر حق های بشری و توسعه آن ها به کرامت انسانی بعنوان مبنای حقوق بشر تمسک جسته اند. از جمله حق های بشری که محاکم بین المللی برای آن مبنای کرامتی در نظر گرفتند حق بر سلامتی و مراقبه های پزشکی می باشد. در همین راستا در این مقاله بدنبال پاسخگویی به این سوال هستیم که مبنای حق بر سلامتی بعنوان یک حق بشری چیست و ورای نقش مبنایی چگونه می تواند عملا به هنجارسازی در این حق بپردازد.
روش بررسیدر این مقاله از روش تحلیلی و توصیفی جهت گرداوری مطالب و نگارش آن استفاده شده است که این موارد در راستای هدف این پژوهش که تبیین ارتباط میان کرامت انسانی و حق بر سلامت می باشد صورت پذیرفته است. در این راستا ابتدا کرامت انسانی تعریف سپس جایگاه آن بعنوان مبنای حقوق بشر تبیین می گردد. متعاقبا تاثیر هنجاری کرامت انسانی بر حق بر سلامت در پرتو اسناد بین المللی و رویه قضایی مورد توجه قرار خواهد گرفت.
یافته هابی تردید هر نظام حقوقی نیازمند مبنایی نظری است و کرامت انسانی مبنای حقوق بشر در نظام مدرن می باشد. کرامت انسانی با اثرگذاری بر حق بر سلامت بعنوان یک حق بشری، نه تنها چهارچوب های نظری آن را مشخص می نماید بلکه با تفسیر موسع قادر به هنجارسازی و توسیع این حق بشری است.
نتیجه گیریبا بررسی اسناد و رویه قضایی مشخص می شود که مبنای حق بر سلامت نه صرفا بقای بشر، بلکه کرامت ذاتی وی می باشد. مبنای کرامتی حق بر سلامت محاکم قضایی را قادر می سازد تا با استفاده از ابزار تفسیر وضعیت های بیشتری را ذیل حق بر سلامتی و مراقبه های پزشکی مورد حمایت قرار دهند.
کلیدواژگان: کرامت انسانی، حق بر سلامت، مراقبت سلامت، حقوق بشر -
صفحات 33-45زمینه و هدف
نظر به اهمیت کرامت انسانی، اعلامیه بلمونت برای حمایت از انسان های موضوع تحقیقات زیست پزشکی و علوم رفتاری تدوین شده و مشتمل بر سه اصل احترام به استقلال فردی، خیر رسانی و عدالت است. این مطالعه با هدف تطبیق این اصول با ارزش ها و اصول اسلامی انجام شده است.
مواد و روش هادر این مطالعه تطبیقی، اصول اخلاقی اعلامیه بلمونت با اصول اسلامی مقایسه و تحلیل می شود.
یافته هااز دیدگاه اسلام در پژوهش های زیست پزشکی با موضوعات انسانی، کرامت انسانی و استقلال فردی باید مورد احترام قرار گیرد، بدون در نظر گرفتن انسان به منزله ابزاری برای پژوهش. اصل خیررسانی یک اصل الزامی است و مطابق قاعده لاضرر، باید برای به حداکثر رسانی منافع، بارها و آسیب احتمالی را به حداقل رسانید. همچنین، علاوه بر درنظر قراردادن منافع حداکثری انسان های موضوع پژوهش، منافع پژوهشگران و کسانی که هزینه های پژوهش را پرداخته اند نیز باید تامین شود. عدالت و انصاف اقتضای آن را دارد که ضمن به حداکثر رسانی منافع پژوهش، خطرات احتمالی آن به حداقل کاهش یافته و در صورت بروز عوارض، پژوهش روی افرادی که دچار عارضه می شوند باید متوقف و عوارض آن جبران شود. از آنجا که آسیب به انسان بر خلاف اصول اخلاقی و اسلامی است، انسان ها باید در برابر مضرات پژوهش محافظت شوند و افرادی مانند کودکان، مجانین و زندانیان به دلیل عدم برخورداری از ظرفیت کافی و یا استقلال فردی، مورد حمایت خاص قرار گیرند.
نتیجه گیریاصول مذکور در اعلامیه بلمونت برای پژوهش های انسان محور ضروری است و با ارزش ها و اصول اسلامی مطابقت دارد.
کلیدواژگان: اخلاق پژوهش، اعلامیه بلمونت، کرامت انسانی، اصول اسلامی -
صفحات 47-57زمینه و هدف
سکوت سازمانی که به عنوان یکی از موانع پیشرفت سازمان ها مطرح شده است با سیرت نیکو و کار تیمی بهبود می یابد. این مطالعه باهدف تعیین نقش سیرت نیکوی مدیران بر سکوت کارکنان با میانجی گری کار تیمی در کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی انجام شده است.
مواد و روش هااین پژوهش توصیفی- همبستگی، مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری است. نمونه پژوهش شامل 175 نفر از کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های استاندارد سیرت نیکوی مدیران بارکر و کوی (2003)،کارتیمی لنچیونی(2000) و سکوت سازمانی واکولا و بورادوس(2005) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS 24 و LISREL 8.8 تحلیل شد.
یافته هااثر مستقیم سیرت نیکوی مدیران بر سکوت سازمانی (t=-3/19 ، β=-0/41)، اثر مستقیم کارتیمی بر سکوت سازمانی (t=-4/48 ، β=-0/48) و اثر مستقیم سیرت نیکوی مدیران بر کار تیمی (t=3/39 ، β=0/36) معنادار بود. همچنین ضریب اثر غیرمستقیم سیرت نیکوی مدیران بر سکوت سازمانی 0/17 بود که نقش معنا دار کار تیمی در تاثیر سیرت نیکوی مدیران بر سکوت سازمانی را نشان می دهد.
نتیجه گیرینتایج مطالعه نشان داد که سیرت نیکوی مدیران با میانجی گری کار تیمی باعث کاهش سکوت در کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی می شود. براین اساس توصیه می شود که مدیران با ارتقای اخلاق حرفه ای و منش های اخلاقی خود، اصل احترام به کرامت انسانی را مورد توجه قرار داده و موجبات کارتیمی را فراهم آورند.
کلیدواژگان: سیرت نیکو، کار تیمی، سکوت سازمانی، کارکنان دانشگاه -
صفحات 59-66زمینه و هدف
افزایش بهره وری سازمان مستلزم کارکنان دارای انگیزش و تعهد سازمانی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه معنویت در محیط کار و تعلق سازمانی در کارکنان بخش درمان استان اصفهان انجام شده است.
مواد و روش هادر این پژوهش توصیفی همبستگی، جامعه آماری شامل 580 نفر از کارکنان بیمارستان های دولتی شهر اصفهان در سال 1397بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 230 نفر برآورد و نمونه گیری به روش تصادفی خوشه ای انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های استاندارد معنویت در محیط کارمیلیمن و همکاران و تعلق سازمانیشفلی و بکر استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری همبستگی و رگرسیون در نرم افزار SPSS 16 در سطح معنا داری 0/05 انجام شد.
یافته هابین معنویت در محیط کار با تعلق سازمانی کارکنان رابطه معنادار مثبتی وجود داشت (r=0/527, p<0/01). از بین مولفه های معنویت در محیط کار، همسویی با ارزش های سازمانی، احساس وابستگی و کار معنا دار، به ترتیب بیشترین ارتباط را با تعلق سازمانی داشتند (r=0/446, r=0/508, p<0/01).
نتیجه گیرییافته ها نشان داد که معنویت در محیط کار به طور معناداری تعلق سازمانی کارکنان را پیش بینی می کند؛ لذا، توصیه می شود تا مدیران درمان با تقویت مولفه های معنویت در محیط کار، احساس تعلق سازمانی کارکنان و بهره وری سازمان را ارتقا بخشند.
کلیدواژگان: معنویت، محیط کار، تعلق سازمانی، بیمارستان -
صفحات 67-80زمینه و هدف
اتانازی یکی از مباحث مهم و پرچالش در حوزه اخلاق زیستی است. این مطالعه باهدف تطبیق وضعیت خودکشی با مساعدت پزشک در قوانین کشورهای مختلف و تبیین موقعیت آن در نظام حقوقی ایران انجام شده است.
مواد و روش هادر این مطالعه تطبیقی، پس از جستجوی هدفمند و مرور مطالعات مرتبط، موقعیت خودکشی با مساعدت پزشک در قوانین 12 کشور مختلف مقایسه می شود و سپس لزوم جرم انگاری خودکشی با مساعدت پزشک براساس بایدها و نبایدهای اخلاقی و اصول اسلامی در نظام حقوقی ایران مورد بحث و تحلیل قرار می گیرد.
یافته هاموضع کشورها در خصوص جرم انگاری یا جرم زدایی خودکشی با مساعدت پزشک متفاوت است. خودکشی با مساعدت پزشک در انگلستان و ولز، آلمان و کانادا مطلقا و در کشورهایی نظیر سوید، هلند، بلژیک و ایالت ویکتوریای استرالیا به صورت مشروط جرم انگاری شده است. اگرچه غالب ایالت های متحده آمریکا آن را جرم می دانند، اما ایالت های کلرادو، اورگان، واشینگتن، ورمانت، مونتانا و کالیفرنیا مشابه کشورهای سوییس، کلمبیا، لوکزامبورگ و هند، در جهت قانونمندسازی آن گام هایی برداشته اند. باوجود حرمت شرعی خودکشی و قبح اخلاقی آن در آموزه های اسلامی، خودکشی در نظام حقوقی ایران به طور صریح جرم انگاری نشده است.
نتیجه گیریبه تبع سکوت نسبی قانون گذار در مورد خودکشی، خلا قانونی خودکشی با مساعدت پزشک مشاهده می شود؛ ازاین رو، بر اساس آموزه های اخلاقی و اسلامی و سایر معیارهای جرم انگاری در جوامع دین مدار، شایسته است جرم انگاری این موضوع و شرایط آن در نظام حقوقی ایران مدنظر قرار گیرد.
کلیدواژگان: اخلاق زیستی، اتانازی، خودکشی با مساعدت پزشک، جرم انگاری -
صفحات 81-93زمینه و هدف
یکی از مهم ترین خطرات استفاده نوجوان از اینترنت، بازدید از سایت های پورنو و هرزه نگاری هایی است که به سهولت در دسترس آنان قرار می گیرد. هدف این مطالعه واکاوی ملاحظات اخلاقی و حقوقی در مقابله و جرم انگاری پورنوگرافی نوجوانان در فضای مجازی است.
مواد و روش هااین مطالعه تحلیلی به صورت هدفمند با استفاده از متون و مقالات منتشره مرتبط، آثار و عوامل موثر بر پورنوگرافی مجازی در نوجوانان را بررسی نموده و سپس، ملاحظات اخلاقی و حقوقی در مقابله با این رفتار نابهنجار را مورد بحث قرار می دهد.
یافته هاآثار مواجهه با پورنوگرافی در فضای مجازی بر نوجوانان شامل مواردی همچون تمایل و کنجکاوی به رفتارهای جنسی قبل از ازدواج، ترویج گفتمان های جنسی در بین آنان، رفتار غیرمسوولانه و ارتباط نامناسب با خانواده است. سهولت دسترسی، گمنامی کاربران، نداشتن سواد رسانه ای و عدم نظارت، از عوامل موثر بر شکل گیری پورنوگرافی مجازی هستند. با اتخاذ راهکارهای کیفری و غیرکیفری در قالب پیش گیری وضعی، اجتماعی و تدابیر نظارتی می توان از ارتکاب این بزه ممانعت کرد. از سوی دیگر لحاظ نمودن اصول اخلاقی همچون احترام به کرامت انسانی، منع ضرر و احتیاط در برخورد با امور مبهم، در مسایل مرتبط با فضای مجازی و همچنین به روز کردن قوانین همگام با پیشرفت فناوری از سوی قانون گذار امری ضروری است.
نتیجه گیریاگر چه نمی توان از مواجهه نوجوانان با پورنوگرافی در فضای مجازی به طور کامل پیش گیری کرد، اما می توان با تقویت مولفه هایی چون تربیت جنسی فرزندان و نظارت بر نحوه استفاده آنان از فضای مجازی و نیز وضع قوانین مبتنی بر اصول اخلاقی آن را کنترل کرد.
کلیدواژگان: پورنوگرافی، فضای مجازی، اخلاق، حقوق، نوجوانان -
صفحات 95-107زمینه و هدف
دانش حقوق عصب شناختی یا عصب-حقوق، همچون سایر علوم انسانی و تجربی دارای چالش های نظری و فنی است. این مطالعه به مرور اجمالی محدودیت های فنی کاربرد روش دروغ سنج تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI) در حقوق عصب شناختی پرداخته است.
مواد و روش هادر این مرور روایتی محدودیت های فنی کنونی دانش حقوق عصب شناسی مورد بحث و تحلیل قرار می گیرد تا علاوه بر شناخت فرصت ها و چالش های موجود، شمای کلی اعتباری این علم ترسیم شود.
یافته هابرخی از محدودیت های فنی که عصب-حقوق با آن مواجه است به نقایص موجود در تکنیک های کنونی علوم اعصاب و کاربست شواهد عصب شناختی در دادرسی قضایی باز می گردد. پیچیدگی مغز انسان از یک سو و محدودیت ها و خطاهای ابزارهای علوم اعصاب از سوی دیگر موجب شده که امروزه در بهره گیری از یافته های عصب شناسی در حقوق، با محافظه کاری خاصی، به امارات متقن و فرضیه های اثبات شده آن اکتفا شود. به نظر می رسد که عمده محدودیت های عصب-حقوق از اشکالات موجود در روش fMRI منتج می شوند. با توجه به برخی اشکالات عمده در تحقیقات fMRI، ارزیابی های عصب شناختی تجربه های ذهنی، به سه دلیل نزد دادرسان بعضا اعتبار قضایی نیافته اند: امکان نقصان یافته ها؛ آمیختگی تجربه های ذهنی دیگر در بررسی حقوقی رخدادها؛ وضعیت های غیر معمول روحی-روانی افراد در رویدادهای حقوقی.
نتیجه گیریبه رغم کاربست مفید شواهد fMRI در حقوق، به دلایل مورد اشاره، از این گونه امارات هم اکنون در کنار سایر ادله موجود در دادرسی های قضایی استفاده می شود (ادله انضمامی اثبات دعوی) و هنوز شواهد دروغ سنجی به این طریق نیز به عنوان اماره در دادگاه ها پذیرفته نیستند.
کلیدواژگان: حقوق عصب شناختی، محدودیت های فنی، شواهد عصب شناختی، fMRI، EEG
-
Pages 7-15Background and Aim
The principle of respect for individual autonomy is one of the most challenging issues in contemporary biomedical ethics. Given the conflict of this principle with the principles of Islamic ethics, this study aims to analyze the principle and its adaptation to Qur'anic anthropology.
Materials and MethodsIn this analytical research, the concepts, theories and philosophical foundations of the principle of respect for individual autonomy are analyzed in three levels and then, its conformity with Qur'anic anthropology will be investigated.
FindingsThe philosophical basis of the principle of respect for individual autonomy is human freedom to establish moral rules and non-compliance with upstream laws. At first glance, it conflicts with Islamic principles that regard God as the legislator of ethical principles and moral rules, but based on the Quranic concepts, there is no conflict between this principle and the Qur'anic view, in general. Because, according to the Qur'an, God has blessed his soul with man and taught him all of God's names. The basis of man's inclination to God is the divine nature which is the foundation of all human beings and religion is also based on it. Therefore, as in Kant's philosophy, following the principles of practical reason does not mean as obeying upstream laws, out of human existence, obedience to God and religion's commandments do not so.
ConclusionThe results show that the philosophical basis of the principle of respect for individual autonomy is the free will of man and does not conflict with his religious nature.
Keywords: Biomedical Ethics, Autonomy, Nature, Quran -
Pages 17-31Background and Aim
This study attempts to answer the question of what constitutes the right to health as a human right and how it can practically help to normalize this right.
Materials and MethodsIn this analytical study, firstly, the definition and position of human dignity as the basis of human rights are explained. Subsequently, the normative impact of human dignity on the right to health will be addressed and analyzed in the light of international documents and judicial procedure.
FindingsThe link between human dignity and human rights can be explored in different ways. Historical origin, theoretical derivation, interpretive approach, and source of legitimacy are the components that explain the relationship between human dignity and human rights. Undoubtedly, every legal system needs a theoretical basis; international documents and judicial procedure show that human dignity, by affecting the right to health as a human right, not only is the source of its legitimacy and specifies its theoretical framework but, it is capable of standardizing and expanding it through extensive interpretation. Today, the right to health encompasses a wide range of human rights, including the right to safe drinking water and food, healthy environmental and occupational conditions, access to health information and education as well as health care.
ConclusionThe findings show that the basis for the right to health is not merely human survival but inherent dignity of man. This foundation of the right to health enables judicial bodies to use this tool to support more conditions under the right to health and health care
Keywords: Human Dignity, Right to Health, Health Care, Human Rights -
Pages 33-45Background and Aim
Given the importance of human dignity, the Belmont Declaration in support of human subjects in biomedical researches has been developed and consisted of three ethical principles: respect for individual autonomy, beneficence and justice. This study was conducted to adapt these principles with Islamic values and principles.
Materials and MethodsIn this comparative study, the ethical principles in Belmont Declaration are compared with Islamic principles.
FindingsFrom the Islamic view, human dignity and individual autonomy should be respected in biomedical research on human subjects, without regarding human beings as tools for research. The principle of beneficence is a necessary principle and according to the no harm rule, to maximize the benefits of research, the possible burdens and harms should be minimized. Also, in addition to considering the maximum benefits of human subjects, the interests of researchers and those who have fund the research should also be taken into account. Justice and fairness require that while maximizing the benefits of research, its potential risks and harms are minimized and if complications occur, the research on disadvantaged people must be stopped and compensated. Since harm to human is against ethical and Islamic principles, human beings must be protected from the harms of research and individuals such as children, demented people and prisoners must be protected as special groups, because they do not have sufficient capacity or individual autonomy.
ConclusionThe principles mentioned in the Belmont Declaration are essential for biomedical researches on human subjects and are consistent with Islamic values and principles
Keywords: Research Ethics, Belmont Declaration, Human Dignity, Islamic Principles -
Pages 47-57Background and Aim
The organizational silence has been known as one of the barriers to organizational development and can be improved by good character and teamwork. This study aimed to determine the effect of managers' good character on staff silence with mediating role of teamwork in Mohaghegh Ardebili University staff.
Materials and MethodsThis descriptive-correlational study is based on structural equation modeling. The study sample consisted of 175 employees of Mohaghegh Ardabili University in 2019 who were selected based on Krejcie and Morgan table and stratified-proportional sampling method. Barker & Koy’s Managers Good Character (2003), Lencioni’s Teamwork (2000) and Vakula and Bouradas’s Organizational Silence (2005) questionnaires were used to collect data. Data were analyzed using SPSS 24 and LISREL 8.8 statistical soft wares.
FindingsDirect effect of managers' good character on organizational silence (t=-3.19, β=-0.41), direct effect of teamwork on organizational silence (t=-4.48, β=-.48) and the direct effect of managers' good character on teamwork was significant (t=3.39, β=0.36). The coefficient of indirect effect of managers' good character on organizational silence was 0.17 which shows the significant role of teamwork in influencing managers' good character on organizational silence.
ConclusionThe results showed that the managers’ good character reduces the silence among the staff of Mohaghegh Ardabili University with mediating role of teamwork. Accordingly, it is recommended that managers take into consideration the principle of respect for human dignity, by promoting their moral virtues and professional ethics and provide the background for teamwork.
Keywords: Good Character, Teamwork, Organizational Silence, University Staff -
Pages 59-66Background and Aim
Increasing the productivity of the organization requires employees with motivation and commitment. The present study was conducted to determine the relationship between workplace spirituality and organizational belonging in the staff of public hospitals of Isfahan city in 2019.
Materials and MethodsIn this descriptive-correlational study, the statistical population included 580 employees of public hospitals in Isfahan. The sample size was estimated 230 people using Kerjesi and Morgan tables and the sampling was done by cluster random sampling. To collect data, Milliman et al's workplace spirituality and Schaufeli & Bakker's organizational affiliation standard questionnaires were used. Data analysis was performed using correlation and regression tests in SPSS software 16 at the significance level of 0.05.
FindingsThere was a significant positive correlation between workplace spirituality and employees' organizational affiliation (r=0.527, p<0.01). Among the components of spirituality in the workplace, alignment with organizational values, sense of dependence and meaningful work were most associated with organizational belonging, respectively (r=0.446, r=0.508, p<0.01).
ConclusionThe findings show that spirituality in the workplace significantly predicts the organizational belonging of employees. Therefore, it is recommended that hospital managers enhance employees' sense of organizational belonging and productivity by strengthening the components of spirituality in the workplace.
Keywords: Spirituality, Workplace, Organizational Affiliation, Hospital -
Pages 67-80Background and Aim
Euthanasia is one of the most important and challenging topics in the field of biomedical ethics. This study was conducted to compare the situation of "physician-assisted suicide" in the laws of different countries and to explain its position in the Iran legal system.
Materials and MethodsIn this comparative study, after purposeful search and review of related studies, the issue of "physician-assisted suicide" in the laws of 12 different countries was compared and then, the need to criminalize it in the legal system based on ethical and Islamic principles was discussed.
FindingsCountries' position towards criminalization or decriminalization of "physician-assisted suicide" is different. It has been criminalized in England and Wales, Germany and Canada, absolutely, and in countries such as Sweden, the Netherlands, Belgium and the state of Victoria, Australia, conditionally. Although most of the United States has criminalized it, the states of Colorado, Oregon, Washington, Vermont, Montana, and California, along with Switzerland, Colombia, Luxembourg and India, have taken steps to legalize it. Despite the religious sanctity of suicide and its immorality in Islamic teachings, it has not been explicitly criminalized in the Iran legal system.
ConclusionGiven the relative silence of the legislature about suicide, the legal gap of "physician-assisted suicide" is observed. Thus, based on moral and Islamic teachings and other criteria of criminology in religious communities, it is appropriate to consider the criminalization of this issue and its conditions in the Iran legal system.
Keywords: Bioethics, Euthanasia, Physician-Assisted Suicide, Criminalization -
Pages 81-93Background and Aim
One of the most important risks for adolescents in useing the internet is to visit pornographic sites that are easily accessible to them. The aim of this study is to investigate the ethical and legal considerations in combating and criminalizing adolescent pornography in cyberspace.
Materials and MethodsIn this analytical study, texts and related published articles purposeful searched to examine the effects and factors influencing virtual pornography in adolescents and to discuss ethical and legal considerations in dealing with this abnormal.
FindingsThe effects of cyber pornography on adolescents include preference for premarital sexual behavior, promotion of sexual discourse among them, irresponsible behavior and poor family relationships. Ease of access, anonymity of users, lack of media literacy and lack of supervision are some of the factors influencing the formation of virtual pornography. By adopting criminal and non-criminal solutions in the form of situational, social prevention and regulatory measures, this crime can be prevented. On the other hand, it is necessary that the legislatore considers ethical principles such as respect for human dignity, prohibition of harm and caution in dealing with vague matters, in matters related to cyberspace, as well as enacting laws in line with technological progress.
ConclusionAlthough it is not possible to completely prevent adolescents from facing pornography in cyberspace, it can be controlled by strengthening components such as education of children and monitoring how they use cyberspace and also establishing rules based on ethical principles.
Keywords: Pornography, Cyberspace, Ethics, Law, Adolescents -
Pages 95-107Background and Aim
Similar to the other sciences, there are theoretical and technical challenges in neurolaw science. This study provides an overview of the current limitations of fMRI-based lie detection technique in the context of neurolaw.
Materials and MethodsIn this narrative review the current limitations of fMRI-based lie detection technique are discussed in summary to depict a scientific realm of neurolaw in this regard.
FindingsSome of the technical limitations that neurolaw faces are derived from deficiencies in current neuroscience techniques and employing neuroscientific evidence in judicial procedurs. Currently, the complexity of the human brain, on the one hand and some errors of the neuroscience tools, on the other hand, have been led to a legal conservative approach in employing neuroscience findings. It seems that the main limitations resulted from the problems with fMRI-based experiments. Regarding to some major drawbacks in fMRI research, neuroscientific evaluations of subjective experiences have not been properly validated by judges for three reasons: shortage of the findings; involvement of other subjective experiences in the legal review of events; unusual mental states of individuals in legal events.
ConclusionThus, despite the useful application of fMRI evidence in law, such presumptions are still used alongside other evidence in judicial proceedings (adjunct presumption) and lie-detection techniques are not judicially admissible yet
Keywords: Neurolaw, Technical Limits, Neuroscientific, fMRI, EEG