تشخیص، بررسی فیلوژنی و کلونینگ ژن G گلیکوپروتئین ویروس سپتی سمی هموراژیک (VHSV) جدا شده از ماهی قزل آلای رنگین کمان (Onchorhynchus mykiss)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده از مهم ترین بیماری های ویروس آزادماهیان می باشد. ژنوم این ویروس شامل شش ژن می باشد که مهم ترین آن ژن G (گلیکوپروتئین) است و در ایمنی زایی علیه این ویروس نقش دارد. هدف از این مطالعه شناسایی ویروس سپتی سمی خونریزی دهنده قزل آلای رنگین کمان، مطالعه فیلوژنی و کلونینگ ژن G ویروس در وکتور pTZ57r/t بود. پس از تشخیص ویروس سپتی سمی خونریزی دهنده به روش RT-PCR و کلونیگ ژن G داخل پلاسمید pTZ57r/t، پلاسمید نوترکیب سنتزشده به باکتری پذیرا (E.coli) منتقل گردید. از کلونی های سفید دربردارنده وکتور نوترکیب جهت استخراج پلاسمید استفاده شد. اندازه ژن G ویروس سپتی سمی هموراژیک bp 1523 می باشد که در این پژوهش جهت تایید کلونینگ از روش کلونی PCRو تعیین توالی اسفاده شد. بررسی های حاصل از این مطالعه نشان داد که ژن G با موفقیت در وکتور  pTZ57r/t کلون گردیده است و می توان ازآن جهت بیان گلیکوپروتئین ویروس در وکتورهای بیانی به منظور تولید پروتئین استفاده کرد. نتایج حاصل شده از تعیین توالی ژن G نیز نشان داد که ویروس شناسایی شده در این مطالعه متعلق به ژنوتیپ Ia-2  بوده است. مطالعه حاضر نخستین تحقیقی است که در کشور به منظور کلونینگ ژن Gویروس سپتی سمی خونریزی دهنده در وکتورهای پلاسمیدی انجام شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
145 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p2123733 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!