فرابازنمایی بصری سفال های منقوش چشمه علی II و III و تپه پردیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

ازآنجاییکه آثار هنری و کلیت هنر از یکسو در راستای جامعه و از سوی دیگر از تمایلات ذهنی انسان نشات می گیرد، ‏باستان شناسی و حتی مردم شناسی بطور قطع و یقین نمی تواند حواس و ادراک حسی بشر را نمایان سازد، اما بر اساس ‏شواهد مادی برجای مانده، می توان نظریاتی را در این خصوص ارایه داد. در واقع شواهد باستان شناسی و مصنوعات ‏فرهنگی وظیفه ی انتقال اطلاعات را دارند. از اینرو مطالعه و مقایسه ی مواد فرهنگی محوطه های گوناگون، به عنوان ‏یکی از رهیافت های مفید و موثر در باستان شناسی و هنر در ردیابی و درک تاثیرات متقابل فرهنگی نسبت به هم، با ‏اهمیت جلوه می کند. در پژوهش حاضر تعداد 12 عدد نمونه ی سفالی منقوش از تپه پردیس و 6 عدد نمونه ی سفالی ‏منقوش از دوره های ‏II‏ ‏و ‏III‏ چشمه علی در فلات مرکزی ایران مورد فرابازنمایی قرار گرفته اند که بر این اساس میزان ‏تاثیرپذیری نقش های سفال منقوش تپه پردیس از نقش های سفال منقوش چشمه علی مشخص شود، زیرا نقش ها، یکی ‏از منابع اصلی در بازنمایی ها و فرابازنمایی ها هستند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که هنرمند سفالگر تپه ‏پردیس مبنای اصلی تزیینات سفالی خود را، نقوش چشمه علی در نظر گرفته است. این پژوهش به روش توصیفی-‏تحلیلی، مطالعات کتابخانه ای و بررسی نمونه های موزه ای صورت پذیرفته و نقوش در هر محوطه به صورت مجزا مورد ‏تحلیل قرار گرفته و در نهایت نقوش هر دو محوطه در کنار هم فرابازنمایی شده است.‏ ازآنجاییکه آثار هنری و کلیت هنر از یکسو در راستای جامعه و از سوی دیگر از تمایلات ذهنی انسان نشات می گیرد، ‏باستان شناسی و حتی مردم شناسی بطور قطع و یقین نمی تواند حواس و ادراک حسی بشر را نمایان سازد، اما بر اساس ‏شواهد مادی برجای مانده، می توان نظریاتی را در این خصوص ارایه داد. در واقع شواهد باستان شناسی و مصنوعات ‏فرهنگی وظیفه ی انتقال اطلاعات را دارند. از اینرو مطالعه و مقایسه ی مواد فرهنگی محوطه های گوناگون، به عنوان ‏یکی از رهیافت های مفید و موثر در باستان شناسی و هنر در ردیابی و درک تاثیرات متقابل فرهنگی نسبت به هم، با ‏اهمیت جلوه می کند. در پژوهش حاضر تعداد 12 عدد نمونه ی سفالی منقوش از تپه پردیس و 6 عدد نمونه ی سفالی ‏منقوش از دوره های ‏II‏ ‏و ‏III‏ چشمه علی در فلات مرکزی ایران مورد فرابازنمایی قرار گرفته اند که بر این اساس میزان ‏تاثیرپذیری نقش های سفال منقوش تپه پردیس از نقش های سفال منقوش چشمه علی مشخص شود، زیرا نقش ها، یکی ‏از منابع اصلی در بازنمایی ها و فرابازنمایی ها هستند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که هنرمند سفالگر تپه پردیس مبنای اصلی تزئینات سفالی خود را نقوش چشمه علی در نظر گرفته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2124038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!