ارزیابی رقابت پذیری اجتماعی و زیست محیطی شهری (نمونه موردی: استان های کشور)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در حال حاضر رقابت پذیری یک موضوع محوری در سطح دنیاست و از آن به عنوان وسیله ای جهت دست یابی به توسعه پایدار یاد می شود. بسیاری از پژوهش گران، رقابت پذیری را مساوی با موفقیت در بعد اقتصادی می دانند، اما رقابت پذیری شهری باید از دیدگاه وسیع تری مورد بررسی قرار گیرد و باید علاوه بر ابعاد اقتصادی بر ابعاد غیراقتصادی زندگی شهری نیز تاکید کند. با توجه به خلا موجود در این زمینه پژوهش حاضر  با هدف ارزیابی و سطح بندی استان های ایران با تاکید بر ابعاد اجتماعی و زیست محیطی انجام شده است.

روش بررسی

این پژوهش با استفاده از 36 شاخص مربوط به بعد اجتماعی و زیست محیطی به دنبال ارزیابی رقابت پذیری اجتماعی و زیست محیطی شهری با استفاده از روش تصمیم گیری چندمعیاره (MCDM) است. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه ی آماری تحقیق شامل کلیه ی استان های کشور در سال 1390 می باشد. برای تجزیه وتحلیل داده ها ابتدا از مدل های HAW  و SAW استفاده شد و در نهایت با روش کاندرست ادغام گردید و به 5 گروه با توان رقابت پذیری بسیار بالا، بالا، متوسط و پایین و بسیار پایین تقسیم گردید. برای پیدا کردن ضریب اهمیت هریک از شاخص ها از مدل آنتروپی شانون استفاده شده است.

بحث و نتیجه گیری

نتایج تحقیق بر اساس مدل کاندرست، نشان می دهد که بین استان های کشور ازلحاظ برخورداری از شاخص های اجتماعی و زیست محیطی رقابت پذیری شهری اختلاف فراوانی وجود دارد به طوری که اختلاف بین استان تهران (رتبه اول) با امتیاز 30 و استان سمنان (رتبه آخر) با امتیاز 25-، خیلی زیاد بوده (55) و این اختلاف زیاد ناشی از عدم تعادل در آمایش سرزمین است. رتبه بندی نهایی نشان می دهد که استان های تهران، البرز، خوزستان، خراسان جنوبی، اصفهان و خراسان رضوی توان رقابت پذیری بسیار بالایی داشته و استان های کهکیلویه و بویراحمد، اردبیل، یزد، گلستان، چهارمحال بختیاری و سمنان از توان رقابت پذیری بسیار پایینی برخوردار می باشند

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p2124396 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!