تاثیر هم افزایی ترکیب کتوکونازول و پروبیوتیک بیفیدوباکتریوم بیفیدوم بر بیان ژن ALS تولید بیوفیلم کاندیدا آلبیکنس جداشده از نمونه های دهانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در بین فاکتورهای بیماری زایی کاندیدا آلبیکنسمی توان از ژن als نام برد؛ که در کدکردن دسته ی بزرگی از گلیکوپروتیین ها که عامل اصلی چسبندگی قارچ به میزبان است، نقش دارد. این مطالعه، بررسی اثر سینرژیک کتوکونازول و ترکیب پروبیوتیک بیفیدوباکتریوم بیفیدوم بر بیان بیوفیلم ژن als کاندیدا آلبیکنسجدا شده از نمونه های دهانی می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه ی مقطعی 12 جدایه بالینی کاندیدا آلبیکنس از عفونت پریودنتال دهانی بیمارانی که به کلینیک دندانپزشکی کرمان مراجعه کرده بودند، جمع آوری شد. میزان حداقل غلظت مهارکننده ی رشد و حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد قارچی برای هرکدام از تیمارها (داروی کتوکونازول، پروبیوتیک هرکدام به تنهایی و ترکیبی از هر دو کتوکونازول+پروبیوتیک) با استفاده از روش میکرودایلوشن به دست آمد. در نهایت آزمون Real-time PCR به منظور بررسی سطح بیان ژن als در سویه ها انجام گردید و نتایج با استفاده از روش -∆∆ct 2 آنالیز شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که ترکیب کتوکونازول و بیفیدوباکتریوم بیفیدوم اثر سینرژی دارند. نتایج مطالعه ی حاضر نشان داد که اثر کتوکونازول (Ketoconazole)، باکتری پروبیوتیک (Probiotic) بیفیدوباکتریوم بیفیدوم به تنهایی و اثر توام کتوکونازول و بیفیدوباکتریوم (Keto+Pro) به ترتیب توانستند 1/47، 1/29 و 1/61 برابر بیان ژن alsرا در ایزوله های کاندیدا آلبیکنس کاهش دهند.

نتیجه گیری

نتیجه ی این مطالعه، نشان داد که اثر سینرژیستی بین کتوکونازول و پروبیوتیک بیفیدوباکتریوم بیفیدوم در کاهش بیان ژن als (تولید بیوفیلم) وجود دارد. پیشنهاد می شود که در درمان عفونت های کاندیدایی مکمل پروبیوتیک به همراه کتوکونازول تجویز گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
429 تا 438
لینک کوتاه:
magiran.com/p2124796 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!