ارزیابی هیستوپاتولوژیک اثر پیشگیری کننده تمرین شنا بر رسوب بلور القاشده توسط اتیلن گلیکول و آسیب های مرتبط با آن در دستگاه ادراری موش بزرگ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

اثر پیشگیری کننده ی از بیماری ها توسط فعالیت ورزشی یکی از عرصه های پژوهشی مطرح است. در این پژوهش، اثر تمرین شنای اجباری بر پیشگیری از سنگ کلیه و آسیب های کلیوی القایی توسط اتیلن گلیکول بررسی شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه ی تجربی، تعداد 24 موش نر بزرگ به چهار گروه: کنترل (C)، دریافت کننده ی اتیلن گلیکول 1 درصد به تنهایی (EG)، تمرین شنا (SW) و گروه اتیلن گلیکول - شنا (EG+SW) تقسیم شدند. گروه های EG و EG+SW به مدت چهار هفته، آب آشامیدنی حاوی 1 درصد اتیلن گلیکول دریافت کردند. گروه های SW و EG+SW شش هفته، هفته ای سه بار شنای اجباری 45 دقیقه ای با شدت متوسط انجام دادند. در پایان دوره موش ها تشریح شدند و نمونه ی بافت های کلیه، میزنای و مثانه آن ها تهیه گردید و پس از رنگ آمیزی هماتوکسیلین - ایوزین مورد ارزیابی بافتی واقع شدند.

نتایج

رسوب بلور در سطح اپی تلیوم تمامی نواحی سیستم ادراری همراه با آسیب کلیوی در موش های درمان شده با اتیلن گلیکول مشاهده شد، اما در نمونه های بافتی گروه های کنترل و شنا مشاهده نشد. مجموع سنگ های کلیوی مشاهده شده در نمونه ی بافت کلیوی، میزنای و مثانه ی گروه EG+SW در مقایسه با EG به طور معنی داری کمتر بود (003/0>P) و سنگ های مشاهده شده در مجاری ادراری گروه EG+SW نسبت به EG ابعاد کوچک تری داشتند. تخریب بافتی ناشی از مصرف اتیلن گلیکول در گروه دریافت کننده EG+SW کمتر از گروه EG بود.

نتیجه گیری

 بر پایه ی نتایج حاصل از این پژوهش، تمرین شنا می تواند از تشکیل سنگ های کلیوی القایی توسط اتیلن گلیکول پیشگیری و یا فرآیند دفع آن ها را تسریع کند و آسیب بافتی را کاهش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p2127371 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!