راهبردهای پیشگیری از بزه دیدگی کودکان کار؛ الگوی مبتنی بر نوع فعالیت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

کودکان کار اعم از خیابانی و فعال در محیط های بسته مشغول کارهای متعارف (مانند دست فروشی)، نیمه متعارف (مانند زباله گردی)، و غیر متعارف (مانند فحشا) هستند. نظریه های جرم شناختی متعددی از جمله نظریه فشار اجتماعی، بوم شناسی جنایی و تعارض فرهنگی، تبیین های علت شناسانه مهمی از پدیده کودکان کار ارایه کرده اند، اما از نظریه های جرم شناختی دیگری مانند نظریه فرصت و نظریه فعالیت های روزمره، می توان برای رابطه سنجی نوع فعالیت های متعارف، نیمه متعارف و غیر متعارف کودکان کار با عناوین مجرمانه ای که غالبا قربانی آن ها می شوند، بهره جست. ناپایداری سکونتگاه، نظارت ناپذیری محیط آسیب زا، ناتوانی/ ناآگاهی از مددخواهی از نهادهای مداخله در بحران، اختلالات ادراکی و رفتاری، و نداشتن مهارت های توانبخشی شهروندی، فرصت ارتکاب بزه های خاصی علیه کودکان کار را در مبلمان شهری آشفته کلان شهرها فراهم می آورد. آگاهی از این که کدام فعالیت ها توسط انواع کودکان کار، زمینه بزه دیدگی در چه جرایمی را افزایش می دهد، امکان هوشمندسازی راهبردهای پیشگیری از بزه دیدگی کودکان کار را به متولیان سیاستگذاری جنایی در حوزه حمایت از کودکان را به دست می دهد. اتخاذ راهبرد پیشگیری بدون آگاهی تخصصی در مورد سنخ بندی وضعیت های محیطی آسیب زا نسبت به کودکان کار، شکست پایدار این راهبردها را تداوم می دهد.
این مقاله، پس از تطبیق نظریه های جرم شناختی مذکور بر عوامل و فرایند بزه دیدگی کودکان کار، معناداری رابطه جرایم ارتکابی علیه این کودکان با نوع کار آن ها (متعارف، نیمه متعارف و غیر متعارف) را تبیین می کند و راه کارهایی برای سختی افزایی ارتکاب بزه علیه این کودکان و مصونیت افزایی آنان در برابر فرصت های محیطی بزه دیده ساز پیشنهاد می نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2129775 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!